Jålefuglens hemmelighet

Det har åpenbart seg en ny dimensjon ved grågartnerens fjonge flørtebyggverk, ifølge en ny studie. En hittil skjult optisk illusjon får forskerne til å spørre seg: Er dette kunst?

Hunnen skotter ut fra tunnelen. Bare fra dette perspektivet kan man se den optiske illusjonen, ifølge studien. (Kilde: Endler mfl. Se referanse nederst)

Den australske fuglen Grågartner er viden kjent for det imponerende byggverket hannen lager for å bevise sin egnethet som partner – en stor, tett stråportal.

Portalen munner ut i en slags liten bakgård med gulv av lysegrå småstein, beinbiter og skjell, og det er her ute han står på utstilling for hunner som kommer forbi.

De minste steinene og skjellene ligger nærmest utgangen til portalen, og derfra øker de i størrelse utover fra munningen. Hvorfor danderer fuglen objektene slik? undret forskeren John Endler.

Endler, som er professor i økologi og evolusjon ved Deakin Universtity i Australia, kom til å tenke på at ingen hadde prøvd å se det hele fra synsvinkelen til en grågartnerhunn.

Da de plasserte et kamera i tunnelen der hunnen står og betrakter hannen, oppdaget forskerne den optiske illusjonen.

Gir synsbedrag

Livet til en grågartnerhann dreier seg nesten utelukkende om å imponere damer. Etter paring oppdrar hunnen ungene alene, mens hannen vender tilbake til steinhagen ved portalen.

Han trekker til seg hunnfuglene med den flotte trimufbuen, de tripper inn i mørket mellom stråene, og får øye på ham i dagslyset utenfor.

At hannen klarer å legge opp seansen på denne måten, er ganske unikt i dyreriket, ifølge Endler

- Grågartnere er de eneste dyrene vi kjenner, i tillegg til mennesker, som lager et design der perspektivet endres slik at det er tilpasset en tilskuer, sier han.

Er du enig med fuglen? Grågartneren hadde lagt de små steinene nærmest portalen, som på bildet til venstre. Bildet til høyre viser hvordan det så ut etter at forskerne hadde tuklet med steinene. Tre dager etter hadde fuglen omorganisert, slik at stedet igjen så ut som på bildet til venstre, ifølge forskeren, John Endler. (Foto Cell Press,

Ved å innta hunnens posisjon, mener Endler og kollegaene hans at de ser to mulige effekter av grågartnerhannens mystiske designvirksomhet.

Ikke bare bidrar danderingen av steinene etter størrelse til at plassen ser jevnere ut, noe som kan virke appellerende for en tilskuer, men hannen trer dessuten lettere fram i bildet, ifølge forskerne.

Innenfra stråtunnelen kan steinordningen gi en illusjonen av at paradeplassen til hannen er mindre enn den egentlig er. Derfor kan det kanskje gi inntrykk av at hannen er større enn han er, heter det i pressemeldingen fra Cell Press som utgir Current Biology.

Ikke noe å tukle med

Endler og kollegaene utførte et eksperiment, som antyder hvor viktig det er for grågartneren at steiner og skjell ligger plassert på en bestemt måte.

Forskerne stokket fullstendig om på størrelsessystemet til fuglen, slik at de største ble liggende nærmest portalen, og de minste lengst fra.

Byggverkets eier virket ikke tilfreds med ommøbleringen – etter bare tre dager hadde fuglen flyttet steinene tilbake.

Steinplasseringen til grågartneren til venstre. Den er ikke til å tulle med, slik forskerne har gjort til høyre. Etter tre dager var steinene tilbake på plass, ifølge forskerne. (Foto: Cell Press)

Dyneløfting neste

Forskerne vil ikke konkludere med at grågartnerhannen vet nøyaktig hva han driver med når han organiserer dekoren av den lille bakhagen sin.

De vet heller ikke om steintrikset, som kan se ut til å gi illusjonen av at hans paringsklare kropp er større enn den er, faktisk virker. Blir det flere damer på en grågartnerhann som er flink med perspektiver og synsbedrag?

Andre utslag av dekorasjonsevne har vist seg å påvirke paringssuksessen hos slike fugler, ifølge pressemeldingen.

Nå skal Endler sette opp kamera med bevegelsesutløser for å avsløre om ulike steinplasseringer påvirker hvor vellykket den fjonge fjærkledte blir i kjærlighetslivet.

Kaos eller kunst?

- Det kan faktisk hende at disse fuglene har en direkte sans for perspektiv, og ”vet” at de skal legge små gjenstander nært ved hunnen og store lenger fra henne, sier Endler i pressemeldingen.

Samtidig åpner han og kollegaene for at steinhagestellet rett og slett kan være et resultat av prøving og feiling.

Bevissthet i designøyeblikket eller ikke – dette belyser også et annet spørsmål Endler stiller seg, og prøver å svare på: Er byggverket med den optiske illusjonen kunst?

For ham er svaret ja, fordi gartnerhannen skaper et visuelt mønster utenfor seg selv for å påvirke atferden til en tilskuer, og han gjør det helt selv.

- På denne måten er fuglen kunstner og tilskuerne dømmer kunsten hans, sier Endler.

Endler mfl: Great Bowerbirds Create Theaters with Forced Perspective When Seen by Their Audience, Current Biology (2010), doi:10.1016/j.cub.2010.08.033