Rødreven spiser gjerne matrestene til mennesker og andre dyr.

Rever kan ha spist matrestene våre allerede for 42 000 år siden

Da moderne mennesker bosatte seg i området, endret reven kosthold.

Mennesket jaktet på reinsdyr, og det kan reven ha dratt nytte av.

For 42 000 år siden begynte den i hvert fall å spise mye reinsdyr.

Det viser analyser av skikkelig gamle rever fra det som i dag er Tyskland.

Åtseletere

Rever er åtseletere om anledningen byr seg. De forsyner seg gjerne av byttet til større dyr som bjørn og ulv.

Men reven jakter også selv, på gnagere som mus og lemen. Reinsdyr er for store til at reven greier å drepe dem.

Tyske forskere gjorde isotopanalyser av protein i beinrester fra både rødrev og fjellrev. Det kan gi hint om hva dyrene spiste i steinalderen.

Nærmet seg hulene

Før spiste reven om lag det samme som større rovdyr, supplert med gnagere.

Da var det neandertalerne som bodde sørvest i landet. De spiste sannsynligvis reinsdyr, men det var ikke så mange av dem.

Så ble området tettere befolket, med flere moderne mennesker.

Reven fikk trolig et nytt matfat. Den nærmet seg hulene som menneskene bodde i for å rote i søpla. Der fant den rester etter slaktet reinsdyr.

Mye kan påvirke kostholdet

Forskerne kan ikke utelukke at reven har spist selvdøde dyr eller rester som andre rovdyr har lagt igjen, for eksempel brunbjørn eller en nå utdødd type løve.

Men de har også studert noen av de store rovdyrene, og finner ingen spor av at disse spiste reinsdyr.

Skiftet i kosthold kan også skyldes miljøforandringer. Men andre dyr på den tida endret ikke matvaner, viser annen forskning.

Studier av nåtidas rever tyder på at jo nærmere revene bor mennesker, desto mer spiser de av matrestene våre.

Chris Baumann mfl: Fox dietary ecology as a tracer of human impact on Pleistocene ecosystems. Plos One, 22. juli 2020. Doi: 10.1371/journal.pone.0235692.