Det er kanskje ingen grunn til å frykte døden. Den beveger seg ikke så veldig fort. (Illustrasjon: Colourbox)

Dødens hastighet: 2 millimeter i timen

Forskere har studert hvordan døden sprer seg i et froskeegg.

Lyset beveger seg med en hastighet på 300 000 kilometer i sekundet. Lyden er mye langsommere med sine 340 meter per sekund. Sprinteren Usain Bolt har målt en toppfart på 12,5 meter per sekund.

Men hva med døden? Går det an å måle hvor fort den sprer seg?

Nå har forskere i hvert fall prøvd. Ved å studere en døende froskeeggcelle fastslår de at døden kveler den stakkars cellen med en hastighet på 30 mikrometer i minuttet, bare 0,5 mikrometer i sekundet.

Én mikrometer er en tusendels millimeter, så det blir omtrent 2 millimeter i timen. 1,8 for å være helt nøyaktig.

Som bølgen på en fotballtribune

Apoptose, også kalt «selvmordsprogrammet» ifølge Store medisinske leksikon, er en prosess der enkeltceller i et levende vev dør en programmert død. Apoptose er en naturlig prosess som er viktig i for eksempel fosterutviklingen.

Det er denne prosessen forskerne har satt i gang i de levende eggcellene. I mikroskopet kunne de hvordan apoptosen rullet som en bølge gjennom cellen.

I en pressemelding sammenligner forskerne bevegelsen med «bølgen» som dukket opp første gang på tribunene under fotball-VM i Mexico i 1986.

Men det gikk altså ikke like fort.

Det betyr ikke at cellene led en langsom og smertefull død. De er omtrent 1,2 millimeter i diameter, så det hele burde være over i løpet av tre kvarter.

Cheng og Ferrell: Apoptosis propagates through the cytoplasm as trigger waves. Science, august 2018, doi: 10.1126/science.aah4065. Sammendrag