1,8 millioner arter skal på nett

De første 30 000 sidene i livets leksikon er på plass. Encyclopedia of Life er et kjempeprosjekt som skal oppsummere alt vi vet om jordas livsformer.

"Denne siden om grønn fluesopp var en av de aller mest populære sidene da nettstedet åpnet på tirsdag."

Krasjet

På grunn av den store interessen krasjet nettsidene til Encyclopedia of Life like etter åpningen.

Det på tross av at det var forventet mye besøk.

- Vi ble overveldet av trafikk. Vi er veldig fornøyde, sier styreformann Jesse Auaubel til Associated Press.

Nettstedet logget 11,5 millioner treff over fem og en halv time, inkludert to timer med nedetid.

Sidene er oppe igjen nå, men i noe begrenset form, og det forventes flere midlertidige problemer.

Mest populær var visstnok siden om en meget giftig art, nemlig grønn fluesopp.

Det er vanskelig å tenke seg hvor mange hyllemeter det ville være snakk om, dersom du selv skulle samle sammen informasjon om alle jordas arter.

Encyclopedia of Life er et meget ambisiøst prosjekt som skal gjøre denne informasjonen lett tilgjengelig for alle på nettet.

Målet er at nettstedet skal stå helt ferdig i 2017, med utfyllende nettsider for hver eneste av de beregnede 1,8 millioner kjente artene på planeten.

Så langt er bare 30 000 sider på plass, og de gjenstående 1,77 millionene skal altså komme i løpet av det neste tiåret.

Nettstedet lanseres tidlig, fordi publikum skal få muligheten til å gi tilbakemeldinger og bidra. Sidene som er klare handler først og fremst om fisk, amfibier og planter.

Samarbeid

Den kjente biologen Edward O. Wilson er frontfigur for prosjektet, men bak nettstedet ligger et samarbeid mellom veldig mange institusjoner, fra forskningsinstitutter til teknologigiganter som Adobe, Microsoft og Wikimedia Foundation.

Her er en videopresentasjon av nettstedet fra YouTube:

Sidene skal summere opp alt hva vitenskapen har funnet ut om klodens ulike arter, gjennom de siste 250 årene med forskning, samlet i bøker, tidsskrifter, museer og databaser.

Samtidig er sidene åpne for innspill fra alle brukere. Senere i år vil du og jeg få muligheten til å sende inn tekst, video, bilder eller annen informasjon om ulike arter. Det beste som kommer inn, vil bli lagt ut på nettstedet.

Det er ikke første gang noen prøver seg på å lage et livets leksikon, men tidligere forsøk har feilet.

Det er først og fremst den informasjonsteknologiske utviklingen som gjør at utsiktene er bedre for dette prosjektet.

Bare det å samle alle de 1,8 millioner kjente arter på ett sted er en kjempejobb i seg selv.

Nettstedets designere har laget programvare som automatisk henter ut informasjon fra andre kilder - enten det er kart, DNA-sekvenser, fuglesang, fotografier, eller tekstbeskrivelser.

Programvaren organiserer så informasjonen på ett sted i et standardformat.

Digitaliserer tekster

Et nettverk av 10 naturhistoriske og botaniske biblioteker har for eksempel allerede skannet og digitalisert 2,5 millioner sider litteratur om biodiversitet og gjort dem åpent tilgjengelige.

- Kombinasjonen av tilgang til primærtekster og litteratur, og muligheten til å bruke det fritt, gjør individer over alt i stand til å bidra lokalt i det globale arbeidet med å katalogisere nye arter og beskytte eksisterende biodiversitet, heter det i en pressemelding.

Dette er hva de nylanserte sidene inneholder så langt:

• Et dusin godt utviklede sider, som illustrerer hvor rik informasjonen kan bli med multimedia. Innholdet har blitt kvalitetssjekket av eksperter.
  •

• 30 000 sider om arter, som dekker et lite antall taksonomiske grupper. Disse sidene er også kvalitetssjekket, men de er ikke like fullt utviklet som forbildesidene
  •

• Én million minimale sider, som i de fleste tilfeller lister opp artens vitenskapelige og vanlige navn, begrenset informasjon om taksonomi og geografisk distribusjon, og lenker til andre informasjonskilder. Disse sidene skal erstattes med mer utfyllende og kvaltetssikrede sider

Tanken er også at nettstedet skal være mer enn en samling av allerede eksisterende informasjon.

- Kan gi ny innsikt

- Ved å gjøre det enkelt å sammenligne informasjon om livet på jorda, kan sidene gi ny innsikt i mange av livets hemmeligheter, heter det i pressemeldingen.

Når all denne informasjonen samles på ett sted, kan det bli enklere for forskere og andre brukere å se storskala mønstre. Dessuten skal sidene også være et viktig verktøy for bevaring av biodiversitet.

Ambisjonene er høye:

- Encyclopedia of Life vil belyse mønster innen biodiversitet, og lover kunnskap sammenlignbar med den som ble oppnådd etter mikroskopets oppfinnelse på 1600-tallet.

For at brukeren selv skal ha mulighet til å bestemme detaljnivået på informasjonen, har designerne funnet opp en spak som du kan dra i for å styre hvor mye informasjon du skal få opp.

- Sidene har som mål ikke bare å oppsummere det vi vet om jordas livsformer, men også å akselerere oppdagelsen av alt det som fortsatt er ukjent, sier Edward O. Wilson i pressemeldingen.

Det kan finnes 10 ganger så mange ukjente som kjente arter i verden i dag.

Nettstedet: Encyclopedia of Life