Fosteret kan få mors kreft

Det har lenge vært mistenkt, men en ny studie antas nå å bekrefte at kreftceller hos den gravide, kan overføres til barnet i magen.

"(Illustrasjonsfoto: Istockphoto)" (Foto: Istockphoto/NTB/Scanpix)

Et internasjonalt forskerteam har klart å spore en mors kreftceller til kreftceller hos hennes nyfødte barn, ifølge en studie publisert i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Forskningen ble gjort ved blant annet Tokyo medical and dental University og University of Southampton.

En genanalyse av kreftcellene til en japansk kvinne og hennes nyfødte barn, antyder at barnets kreftceller må ha kommet fra moren.

En blodprøve da barnet var nyfødt viste dessuten at kreftcellene ikke oppsto etter fødselen, men at de allerede var der mens barnet lå inne i mors mage, ifølge artikkelen i PNAS.

Tilfelle i Japan

Tilfellet som forskerne bygger sin studie på, er historien til en japansk 28-årig kvinne, som omtrent en måned etter at hun hadde født, fikk vite at hun hadde en type blodkreft.

Parallelt fant man en liten kreftsvulst på kjeven til den nyfødte datteren hennes.

Det ble tatt prøver av kreftcellene til mot og datter, og analysen forskerne har gjort, konkluderer med at kreftcellene hos de to var så like i oppbygning, at forekomstene må ha sprunget ut av en og samme opprinnelige kreftcelle.

Historisk er der det noen få tilfeller der man har mistenkt at et spedbarns kreftsykdom er overført fra moren. Det har i disse tilfellene dreid seg om blodkrefttyper og melanom, som er pigmentrike kreftsvulster, for eksempel i huden.

Slipper forbi immunforsvaret

Forskerne tror grunnen til at man finner fenomenet så sjelden, er at morkaka representerer en barriere, og dessuten at barnets immunforsvar som oftest forhindrer at kreften kommer inn i fosteret.

Spørsmålet forskerne derfor stiller seg, er hva som gjør at kreftcellene fra moren i det hele tatt kan gi fosteret kreft i enkelte tilfeller.

Ytterligere funn fra studien tyder på at en sletting av deler av DNA’et i kreftcellene som ble overført til barnet kan ha fungert som en slags forkledning for kreftcellene i disse tilfellene.

DNA-delen som manglet i de morsoverførte kreftcellene hos barnet, fungerer nemlig vanligvis som en svært viktig markør som forteller immunforsvaret at den er en farlig inntrenger. Dermed kan cellene rett og slett ha sluppet gjennom kontrollen, i følge den nye artikkelen.

Hvorfor denne delen av kreftcellen ble borte under overføringen til barnets kropp, sier ikke artikkelen noe om.

M. Graves m.fl. Immunology silent cancer clone transmission from mother to offspring. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, online early edition, 12.okt 2009.