Fant gen viktig for barnekreft

Tyske forskere har oppdaget et gen som kan holde nøkkelen til framtidig behandling av en av de vanligste kreftformene blant småbarn.

Nevroblastom, en av de hyppigste kreftforme i spedbarnsalderen, er en svulstsykdom som oppstår i det sympatiske nervesystemet.

Dette er nervetråder og knutepunkter som passerer gjennom bekkenet, bukhulen, brysthulen og halsen.

Nevroblastom er den vanligste svulsttypen utenom hjernesvulster i barndommen, og den hyppigst diagnostiserte svulsten i spedbarnsalderen. Svulsten oppstår når celledelingen kommer ut av kontroll.

For første gang har forskere ved universitetet i Würzburg i Tyskland isolert det såkalte AURKA-genet, som gir næring til et annet gen kalt MYCN.

Det er allerede kjent at MYCN er medskyldig i å stimulere utviklingen av svulster hos barn med nevroblastom.

Studien, publisert i siste utgave av forskningstidsskriftet Cancer Cell, kan føre til fremskritt i behandlingen av denne aggressive og uforutsigbare kreftformen.

- MYCN er et gen som farmasøytiske selskaper så langt ikke har vært i stand til å angripe. Resultatene våre bringer håp om at vi kan lage nye medisiner som kan bekjempe denne kreften, sier Martin Eilers, seniorforsker ved universitetet i Würzburg til Reuters.

Eilers og kollegene sorterte nær 200 gener som er avhengige av MYCN hos barn med nevroblastom, og fant at proteinet som produseres av AURKA-genet var årsaken til den ukontrollerte celledelingen.

Eksisterende medisiner som bekjemper celledeling vil ikke virke, men det er håp om at AURKA kan være mål for andre typer behandlinger, fordi det allerede fins substanser i kroppen som angriper proteinet. Det innebærer, i teorien, at nyutviklede medisiner kan gjøre det samme.

- Dette er en potensielt ny måte å forstyrre og bekjempe disse svulstene på, sier Eilers.

Nevroblastom står for 15 prosent av barnekreftdødsfall, og overlevelsesraten er bare 40 prosent.

Tobias Otto, Sebastian Horn, Markus Brockmann, Ursula Eilers, Lars Schüttrumpf, Nikita Popov, Anna Marie Kenney, Johannes H. Schulte, Roderick Beijersbergen, Holger Christiansen, Bernd Berwanger og Martin Eilers; Stabilization of N-Myc Is a Critical Function of Aurora A in Human Neuroblastoma; Cancer Cell, volum 15, utgave 1, 67-78, 6. januar 2009; doi:10.1016/j.ccr.2008.12.005.

Reuters: Study sheds light on deadly childhood cancer