Forskere har fått et sjeldent innblikk i menyen til en krokodille fra kritt-tiden.

Krokodillens siste måltid var en dinosaur

Forskere har sett nærmere på mageinnholdet i en 93 millioner år gammel krokodille.

En ung dinosaur vandret ved vannkanten i Queensland i Australia i kritt-perioden.

Kanskje lå en krokodille stille og lurte i vannet. Så kastet den seg ut i et bakholdsangrep og grep tak i dinosauren før den rev løs biter av byttet og slukte dem hele.

Krokodillen døde trolig kort tid etterpå. Dagens krokodiller har veldig sterk magesyre. Hvis det samme gjaldt for forhistoriske krokodiller, kan det ikke ha gått lang tid før krokodillens dager var talte. Det skriver forskere i en ny studie publisert i tidsskriftet Gondwana Research.

Forskerne tror krokodillen kort tid etterpå ble fanget i en kjempeflom. Den ble begravet og døde brått, ifølge en pressemelding om studien.

93 millioner år senere har forskere funnet igjen restene av krokodillen, og de oppdaget at innholdet i magen også er bevart.

Steinen er den ubehandlede fossilen. Til høyre ser vi 3D-modeller av knoklene fra krokodillen og dinosauren slik de lå i fossilet.

Lignet kyllingbein

Krokodillefossilen ble funnet i Winton formasjonen i Queensland i Australia. Den ble først gravd frem i 2010.

Fossilen var dekket av stein som var vanskelig å få løs. Den ble derfor sendt til Australian Nuclear Science and Technology Organisation (ANSTO) for scanning.

«I den første skanningen i 2015 så jeg et begravet bein der inne som så ut som et kyllingbein med en krok på. Jeg tenkte med en gang at det var en dinosaur», sier Joseph Bevitt ved ANSTO i en pressemelding.

Det ble det gjort nye skanninger med enda høyere oppløsning, og forskerne fikk frem 3D-modeller av knoklene.

«Resultatene var enestående og ga et fullstendig bilde av krokodillen og dens siste måltid, en delvis fordøyd ung dinosaur», sier Bevitt.

Dinosaurdreperen

Dinosauren var en type ornithopod. Det er en gruppe dinosaurer som for det meste var tobeinte og som spiste planter. Forskerne vet ikke akkurat hva slags art det var.

Dinosauren var på størrelse med en høne og veide bare 1,7 kilo. Det var en unge og et lett bytte for krokodillen. Men forskerne kan ikke være sikre på om krokodillen drepte den selv eller bare fant det døde dyret.

Fossilet etter krokodillen bestod av skallen og fremre del av kroppen, mens bakbeina og halen manglet. Forskerne tror den var rundt 2,5 meter lang når den døde, og fortsatt kunne vokse seg større.

Krokodillen har fått navnet Confractosuchus sauroktonos som betyr «den brukne dinosaur-dreperen». Tilnavnet «den brukne» kommer av at krokodillen ble funnet i stein som var brukket opp.

Sjeldent funn

Til tross for navnet tror ikke forskerne at krokodillen bare spiste dinosaurer.

«Selv om Confractosuchus ikke var spesialisert for å spise dinosaurer, så ville den ikke ha oversett et lett måltid, slik som ornithopod-restene som ble funnet i magen dens», sier Matt White, forsker ved University of New England i Australia.

Forskerne skriver i den vitenskapelige artikkelen at krokodillen trolig var i stand til å ta bytter som var større enn den selv, og at den var en generalist, altså en art som kunne spise forskjellig type mat.

Ifølge studien er det nye eksemplaret et veldig sjeldent eksempel på en krokodillefossil som er bevart med mageinnhold.

«Gitt mangelen på sammenlignbare eksemplarer globalt, vil denne forhistoriske krokodillen og dens siste måltid fortsette å gi hint om relasjonene og adferden til dyr som bodde i Australia for millioner av år siden», sier White.

Joseph Bevitt og Matt White i laboratoriet på ANSTO.

Var mer variert før

Utødde krokodiller er funnet helt tilbake til trias, en geologisk periode som begynte for 252 millioner år siden, ifølge Store norske leksikon.

Krokodiller var vanlige igjennom hele dinosaurenes tidsalder, og i motsetning til dinosaurene, overlevde krokodillene den store masseutryddelsen for 66 millioner år siden.

I dinosaurenes tidsalder var krokodillene en mer variert gjeng enn i dag. Noen var vegetarianere, andre spiste insekter eller var altetere, ifølge en studie fra 2019. Det ser også ut til at noen arter gikk på to bein.

Matt A. White, m. fl.: «Abdominal contents reveal Cretaceous crocodyliforms ate dinosaurs», Gondwana Research, 10. februar 2022.