Ser planeten GJ1214b slik ut? En kunstner ser den for seg på denne måten, men det er ingen som vet. Målingene fra James Webb-teleskopet tyder på at den har en tett atmosfære med vanndamp.

Denne planeten ligner ikke på noe i vårt eget solsystem

Hva ser James Webb-teleskopet på planeten GJ 1214b?

Romteleskopet James Webb er så følsomt at det kan få øye på planeter som går i bane rundt andre stjerner langt utenfor vårt eget solsystem.

Teleskopet har allerede blitt brukt til å påvise karbondioksid i atmosfæren til planeten WASP 39b. Dette var første gang det hadde blitt gjort en direkte måling av atmosfæren til en planet utenfor vårt eget solsystem.

James Webb skal brukes til å undersøke mange planeter i årene som kommer og nå har en forskergruppe tatt en nærmere kikk på planeten de kaller for GJ1214b.

Denne planeten ble oppdaget i 2009 og har allerede blitt forsøkt undersøkt av flere forskjellige teleskoper.

Planeten går i bane rundt den røde dvergstjernen Gliese 1214.

Planeten er en såkalt super-jord. Den er altså langt større enn jordkloden, men mye mindre enn gasskjemper som Neptun, Saturn og Jupiter. Faktisk kalles akkurat denne typen planeter sub-Neptun.

De siste årene har forskere funnet mange tusen planeter som finnes i andre solsystemer, og det ser ut som om akkurat denne typen planet er relativt vanlig der ute.

En kunstner ser for seg planeten i bane rundt stjernen sin. Sammenlignet med solsystemet er planeten ekstremt tett på sin egen stjerne. Ett år for denne stjernen tilsvarer bare 1,6 dager. Den bruker altså 1,6 jorddager på en runde rundt sin egen stjerne.

Men det finnes ikke noen slik planet i vårt eget solsystem. Dette betyr at forskere vet sært lite om dem. Det kan være at den ligner med på Neptun og de andre gasskjempene, og at planeten ikke har en stein-overflate som jorden, Venus eller Mars.

Men forskerne vet ikke nok om denne planeten eller andre lignende planeter til å kunne si noe generelt om planettypen.

I det hele tatt er solsystemet til Gliese 1214 svært annerledes enn det vi er vant med hos oss.

Rød dvergstjerne

Gliese 1214 er en rød dvergstjerne. Det er en svært vanlig stjernetype i galaksen, og den er langt mindre enn vår egen sol.

Det gjør at solsystemet er mye mer kompakt enn vårt. Planetene er rett og slett mye nærmere solen sin. Det ligner på et annet, kjent stjernesystem med en rød dvergstjerne: TRAPPIST-1, som du kan lese mer om på forskning.no.

Planeten GJ1214b ligger veldig tett på sin egen stjerne. Den bruker bare rundt 1,6 jord-dager rundt stjerna si. Ett år her varer altså bare i en og en halv dag.

I tillegg er overflate-temperaturen på planeten skyhøy. Ifølge den nye studien ligger temperaturen på rundt 280 grader på halvkulen som er vendt mot solen. Temperaturen går ned til 165 grader på halvkulen som er vendt bort fra solen.

Undersøkelsene med James Webb-teleskopet avdekket også noe om atmosfæren til planeten. Forskerne kan se at planeten er dekket av et tykt skylag som inneholder tyngre grunnstoffer.

Forskerne kan ikke være sikre på hva det er for noe, men det er tyngre enn bare hydrogen og helium, som er de vanligste grunnstoffene i universet.

Det er sannsynligvis altfor varmt på planeten til at det kan finnes flytende hav der, men forskerne mener observasjonene passer med en svært tett og fuktig atmosfære med mye vanndamp.

Atmosfæren virker også som den reflekterer mye lys og stråling, noe som kan bety et lyst skydekke. Dette kjenner vi for eksempel fra Venus i vårt eget solsystem.

Venus kan lett sees på kvelds- og nattehimmelen nettopp fordi skydekket rundt planeten reflekterer så mye lys.

Kempton mfl: A reflective, metal-rich atmosphere for GJ 1214b from its JWST phase curve. NAture, 2023. DOI: 10.1038/s41586-023-06159-5. Sammendrag