Svenske forskere har gjort virtual reality enda mer virkelig.(Illustrasjonsfoto: Khosro / Shutterstock / NTB)
Duft i virtual reality gjort til virkelighet i ny studie
Svenske forskere har utviklet et virtual reality-spill der du kan trene evnene dine som vinsmaker.
JohanGudmandsenJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Forestill deg at du tar på et par virtual reality-briller. Plutselig befinner du deg ikke lenger i stuen, men i en virtuell vinkjeller.
Foran deg står det ene vinglasset etter det andre. Du plukker opp ett av dem, og når du holder det foran nesen, fylles neseborene med duften av fruktig vin og noter av kirsebær.
Du setter ned vinglasset igjen, og med den virtuelle hånden din plukker du opp et annet. Men denne duften er syrlig og lukter av sitron og syriner.
Så langt har dataspill blitt begrenset til hva vi kan se og høre. Men i et virtual reality-spill har svenske forskere introdusert en tredje sans: luktesansen.
I en ny studie presenterer de spillet og det såkalte «olfaktometeret» – en duftmaskin til VR-settet som forbundet med VR-brillene kan gi spilleren i forskernes spill muligheten til å lukte alskens ulike viner i det virtuelle rommet.
Spillet baner vei for utviklingen av helt ny luktbasert spillmekanikk, mener Simon Niedenthal, som er en av forskerne som står bak, i en pressemelding.
– Vi håper at de nye tekniske mulighetene vil føre til at dufter får en viktigere rolle i spillutviklingen, sier Jonas Olofsson, professor i psykologi og leder av forskningsprosjektet ved Stockholms Universitet, i pressemeldingen.
Professor: Blir ikke fast del av dataspill
Det er imidlertid ikke alle som deler forskernes optimisme for duftfulle videospill i framtiden.
Ideen med å trekke inn duft i dataspill og andre virtuelle medier er gammel, men har aldri slått igjennom, forteller Jesper Juul, som er professor i dataspill ved Kunstakademiets Designskole.
Og det kommer antagelig heller ikke til å bli bredt utbredt i en nær framtid, mener han.
– Duft er en mye mer omfattende opplevelse sammenlignet med syn eller hørsel, og det kan være litt for voldsomt i et dataspill, sier han.
– Dessuten handler dataspill ofte om ting man ikke egentlig har lyst til å lukte på. For eksempel monstre, zombier eller soldater i skyttergraver. Det er lukt av død, forråtnelse eller avføring som de fleste nok helst vil være foruten, sier Juul.
Han kan imidlertid godt forestille seg at olfaktometeret kan bli brukt i visse nisjemarkeder.
– Duftmaskinen kunne kanskje brukes i spesielle spill som er sentrert om denne gimmicken. Litt som spillet Wii Sport, der det å bevege en joystick fysisk er en del av spillet. Eller som de stedene der man kan prøve virtual reality som en del av en kunstutstilling, sier han.
– Men generelt tror jeg ikke at dataspill-mediet ville få mye ut av å trekke inn luktesansen. Jeg tror heller ikke det blir en del av vanlige VR-sett.
Kan hjelpe med å trene luktesansen
I pressemeldingen foreslår forskerne at man kan bruke den nye teknologien til luktetrening.
Annonse
– På samme måte som et normalt dataspill blir vanskeligere jo bedre spilleren blir, så utfordrer duftspillet også spillere som allerede har en følsom nese. Det betyr at duftmaskinen faktisk kan brukes til å trene vinsmakere eller parfymører, sier Jonas Olofsson.
Slik ser spillet ut. Det heter «Nosewise Wine Game». (Video: Peter Lundén)
I tillegg ser Jesper Juul, akkurat som forskerne som står bak, også et potensial ved olfaktometeret i å gjenopptrene luktesansen hos personer som har mistet den, for eksempel etter å ha blitt smittet med koronavirus.
Og hvis du har adgang til en 3D-printer, kan du prøve det selv. Forskerne har gjort spillet og designet av olfaktometere offentlig tilgjengelig slik at du kan «printe det ut».