Endrer blodtype med bakterieenzym

Blodoverføringer er ingen spøk. Mens blod av type 0 kan overføres til alle, kan typene A, B eller AB drepe hvis de kommer inn i feil kropp. Nå klarer forskerne imidlertid å bruke bakterieenzymer til å stille alle blodtyper til 0.

Danske forskere har lett seg fram til to temmelig spesielle enzymer fra bakterier, melder news@nature.

Disse stoffene kan nemlig forvandle blodtypene A, B og AB til type 0-blod - blodtypen som kan overføres til alle mennesker uten stor risiko for immunreaksjoner.

AB0-systemet

Til daglig merker vi mennesker temmelig lite til hva slags blodtype vi har. Men når ulykka først er ute, kan forskjellene i blodtype skape en hel del hodebry. Trenger du blodoverføring er det nemlig langt fra hipp som happ hvilken type du får.

Betegnelsene A, B, AB og 0 beskriver egentlig tilstedeværelsen av to varianter av antigener som sitter fast på røde blodceller. I type A-blod er ‘A’-antigenet med. Type B-blod har ‘B’-varianten, AB-blod inneholder begge, mens 0-blod ikke har noen av delene.

Problemet med dette systemet er at kroppen kan diske opp med en voldsom immunreaksjon dersom den får blod med antigener den ikke er vant til. En slik reaksjon kan være livstruende, skriver news@nature.

Den eneste blodtypen som kan brukes i alle mennesker, er type 0, som altså ikke inneholder noen av antigenene. Dermed blir denne typen blod altså ekstra anvendelig, og er ofte mangelvare på sykehusene.

Fant enzymer

Men hva om vi kunne fjerne antigenene fra blodcellene? Forskerne har lett etter slike metoder for å forvandle A, B og AB-blod til type 0 helt siden 80-tallet.

På det tidspunktet ble det oppdaget at kaffebønner inneholdt et enzym som i hvert fall så ut til å kunne fjerne B-antigener. Stoffet var imidlertid alt for lite effektivt til å kunne brukes i større skala.

Men nå har altså forskere fra Universitetet i København funnet fram til to nye kandidater. Etter å ha lett seg igjennom 2 500 ekstrakter fra ulike bakterier og sopper, fant Henrik Clausen og kollegaene hans to enzymer som ser ut til å kunne barbere vekk både A og B.

Enzymet som rensker vekk B-antigenene er nesten 1000 ganger mer effektivt enn stoffet fra kaffebønnene, skriver news@nature.com.

De antyder at teknikken kan komme i bruk innen bare noen få år, dersom alt går etter planen.

Q. P. Liu, G. Sulzenbacher, H. Yuan, E. P. Bennett, G. Pietz, K. Saunders, J. Spence, E. Nudelman, S. B. Levery, T. White, J. M. Neveu, W. S. Lane, Y. Bourne, M. L. Olsson, B. Henrissat & H. Clausen, Bacterial glycosidases for the production of universal red blood cells, Nature Biotechnology, Advance Online Publication, 1. april 2007.

Nature: Blood made suitable for all