Sjekk verdens raskeste snuoperasjon!

Forskerne har brukt høyhastighetskamera for å finne ut hvordan edderkoppen kan spinne rundt så fort.

Er du insekt, burde ukas nyheter fra Journal of Experimental Biology bekymre deg en smule. En ny studie forteller nemlig at verdensrekorden for raskeste beindrevne spinn nå hviler i de åtte lankene til edderkopper i familien Selenopidae.

I toppfart kan den snurre tre ganger rundt seg selv på samme tid som et menneske trenger for å blunke.

Og det kommer jo godt med, hvis man skal se saken fra edderkoppens side.

Selenopidaes jaktstrategi er nemlig overraskelsesangrep. Den mellomstore åttebeiningen har effektiv kamuflasjedrakt og sitter fullstendig urørlig mens den venter på at uheldige insekter skal forville seg forbi.

Så slår den til i vanvittig fart. Det gjør for så vidt mange edderkopper. Men da angriper de oftest rett forfra. Selenopidae, derimot, kan spinne rundt fra en hvilken som helst posisjon.

Da forskerne sakket ned videoopptakene av edderkoppen, så de hvordan krypet gjorde det:

Selenopidae holder seg fast med beinet som står nærmest byttet. Beina på motsatt side dytter fra og resten trekkes inn mot kroppen.

Dermed spinner edderkoppen rundt som en kunstløper i piruett, skriver California Academy of Sciences i en pressemelding, der edderkoppen roses for sin eleganse.

Personlig må jeg si at jeg foretrekker Jevgenija Medvedeva.

Y. Zeng & S. Crews, Biomechanics of omnidirectional strikes in flat spiders, Journal of Experimental Biology, februar 2018. Sammendrag