Den var ment som niste for nye små spirer. Isteden havnet den på andre tenner. (Foto: Eivind Torgersen)

En oppspist matpakke

UNDER MIKROSKOPET: Det er mange som liker denne næringsrike godbiten, men en forsker kan se hvem som har vært i matfatet.

– Jeg vil kanskje tro at denne er spist av et ekorn, sier forsker Kjersti Holt Hanssen ved Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio) når hun ser dagens mikroskopbilde.

Kjersti Holt Hanssen. (Foto: Nibio)

Både mus, ekorn, fugler og andre dyr er glad i frø. Frø er nemlig veldig rike på livsviktig energi. Selv om kongla har beskyttende skjell utenpå frøene, er det ikke noe hinder for sultne små gnagere.

Renslige mus

– Mus rensker hele kongla og det ser pent og ordentlig ut etter dem. Når ekornet har vært der, så er det litt mer rufsete i kantene. Så dette kan nok være et ekorn, sier forskeren.

Ekornet river av skjellene for å komme inn til frøene.

– Det er frøene som er det interessante, sier Hanssen til forskning.no.

Matavfallet er klart for naturlig resirkulering. (Foto: Eivind Torgersen)

Matpakke

Et frø er nesten som en matpakke. I utgangspunktet ikke for ekorn, mus og fugler, men for den nye organismen som venter på en anledning til å spire.

– Frø er generelt veldig energirike i forhold til vekta, sier Hanssen.

Og så er de tilgengelig hele året.

Det som ligger igjen, en kongle som ikke lenger er en ordentlig kongle, blir mat for enda mindre organismer.

– Sopp og andre mikroorganismer vil sakte men sikkert vil bryte den ned til jord, sier Hanssen.

forskning.no-mikroskopet

Hverdagslige ting er nesten ikke til å kjenne igjen når du forstørrer dem i et mikroskop.

I denne artikkelserien zoomer vi inn på ting vi finner i skogen, på fjellet, i strandkanten eller i butikken.

Hjelpsomme forskere forteller hva det er vi ser.

Du kan se flere mikroskopbilder her