Hvem er kongen av sædlengde? (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Hvorfor har musa lengst sædceller?

Elefanter har mye kortere sædceller enn mus. Nå tror forskere de vet hvorfor.

Det er ikke logisk i det hele tatt.

Mange små pattedyr, som for eksempel mus, har store sædceller, mens digre dyr som elefanten har små. Burde det ikke være omvendt?

Nå har britiske forskere kommet fram til en riktig så plausibel forklaring på paradokset. Den handler om konkurranse, størrelsen på dama og hva som er best av lange og mange.

Konkurranse før og etter

Det er ikke bare før paringen at karene konkurrerer om damenes dyrebare egg.

Selv etter akten kan hannen hos mange pattedyrarter risikere at dama tar en ekstrarunde i høyet med en annen fyr. Da er det lite den første hannen kan gjøre. Bortsett fra å stole på sædcellene sine.

For nå står racet mellom millionene av sædceller som de to rivalene har levert. Førstemann til egget har vunnet.

I en slik situasjon er det ikke rart at evolusjonen presser på for å utvikle den mest konkurransedyktige sæden. Men det er flere veier til suksess. Det går for eksempel an å satse på lange, raske sædceller som koster mer å produsere. Eller du kan gamble på veldig mange små, billige utgaver.

Det er her størrelsen på dama kommer inn.

Roter seg vekk

Veien til målet – altså egget – er slett ikke lik for alle sædceller. Naturligvis. Sædcellenes sprintarena er for eksempel veldig mye større inne i reproduksjonsutstyret til en elefant enn hos en mus. Dermed øker også risikoen for at sædcellene skal svømme seg bort på veien.

Og en sædcelle på bærtur er en sædcelle på bærtur – enten den er stor eller liten.

Men jo flere sædceller du har i omløp, jo større er sjansene for at en av dem faktisk får rota seg i mål. Altså: Bedre med mange små enn få lange.

Derfor har en populær hypotese rundt sædcellestørrelse vært som følger: Dess større arten er, dess mindre er sædcellene.

100 pattedyr

Det er altså akkurat dette Stefan Lüpold og John L. Fitzpatrick fra University of Manchester har undersøkt.

Forskerne har funnet kroppsstørrelsen til hele 100 pattedyr, fra de minste til de største, og sammenlignet den med sædcellenes lengde og mengde. Og nå konkluderer de:

«Våre resultater peker mot at hypotesen stemmer.»

Så får tida vise om forkjemperne for andre forklaringer på sædparadokset er enige.

S. Lüpold, J. L. Fitzpatrick, Sperm number trumps sperm size in mammalian ejaculate evolution, Proceedings B, november 2015, DOI: 10.1098/rspb.2015.2122.