Den nyoppdagede rotta Uromys vika kan veie en hel kilo og liker seg best oppe i trærne. (Foto: Tyrone Lavery, The Field Museum)

Har de funnet rotta som spiser kokosnøtter?

Gammelt jungelord på Salomonøyene fortalte om kjemperotte som knekker kokosnøtter til frokost. Nå tror forskere de har funnet beistet.

Biologen Tyrone Lavery hørte rykter om den kjempestore rotta som kunne gnage hull i kokosnøtter allerede første gang han besøkte Salomonøyene.

– Da jeg først møtte innbyggerne på øya Vangunu i Salomonøyene, fortalte de meg om en rotte som de innfødte kalte vika og som levde i trærne, sier Lavery i en pressemelding.

Øygruppa nordøst for Australia er kjent for mange arter som bare finnes der. Halvparten av pattedyrene som lever på øyene, finnes ingen andre steder på jorda.

Først seks år senere – han hadde nesten gitt opp – oppdaget han rotta på flukt ut av at fallent tre.

– Den nye arten, Uromys vika, er ganske spektakulær – en kjempestor rotte, forteller Lavery, som er forsker ved The Field Museum i Chicago.

Ingen har ennå observert Uromys vika åpne kokosnøtter, men de har en forkjærlighet for å tygge hull i nøtter. (Foto: Tyrone Lavery, The Field Museum)

Ikke før er den funnet, så er den truet

Vika-rotta – Lavery sørget for at den fikk beholde navnet sitt – kan veie opptil én kilo. En vanlig brunrotte veier mellom 140 og 500 gram. Fra nesetipp til haletipp kan den måle nesten 50 centimeter.

– Jeg er veldig entusiastisk over dette dyret, sier Kristofer Helgen, zoolog ved Universitetet i Adelaide i Australia. Han har identifisert mange nye arter, men har ikke hatt noe med Uromys vika å gjøre.

– Salomonøyene har en utrolig gnagerfauna, sier han til New Scientist.

Oppdageren selv, Tyrone Lavery, har allerede begynt å bekymre seg for bestanden av rotta.

– Hvis vi ikke hadde oppdaget den nå, ville den kanskje aldri blitt oppdaget. Området der den ble funnet, er et av de eneste stedene igjen med skog som ikke er hugget, sier han i pressemeldingen.

Lavery og Judge: A new species of giant rat (Muridae, Uromys) from Vangunu, Solomon Islands. Journal of Mammalogy, september 2017, doi: 10.1093/jmammal/gyx116.