Denne apekatten, som har fått navnet popa langur, er blant de 224 artene som ble avdekket i Mekong-regionen i fjor.

Over 220 nye arter funnet langs Mekong i fjor

Forskere har funnet 224 tidligere ukjente dyre- og plantearter i landene langs Mekong-elva i Sørøst-Asia det siste året, ifølge en rapport fra WWF.

155 planter, 35 krypdyr, 17 amfibier, 16 fisk og ett pattedyr er dokumentert det siste året, ifølge onsdagens WWF-rapport. Flesteparten av artene, 91, ble avdekket i Vietnam, fulgt av Thailand med 69 arter.

17 amfibie-typer, blant dem denne frosken, står på listen over de 224 nye artene som er funnet i Mekong-området.

Pattedyret er en apekatt som går under navnet popa langur. Den ble identifisert som en separat art, basert på innsamling av avføring og prøver oppbevart i historiemuseer.

Siden 1997 er det avdekket totalt 3.007 nye dyr- og plantearter i Thailand, Kambodsja, Laos, Vietnam og Myanmar, ifølge organisasjonen.

Salamanderen Doi Phu Kha inngår på WWFs liste over arter som til nå har vært ukjent.

Regionen der Mekong-elva ligger, er en global tungvekter i denne sammenhengen, uttaler WWF Tysklands ansvarlige for Sørøst-Asia, Stefan Ziegler.

– Regionen er tilholdssted for noen av verdens mest kjente og mest truede arter, som tigeren og mekongkjempemallen, sier han.

Dette krypdyret, som har fått det latinske navnet pareas geminatus, slanger seg på et blad i Mekong-regionen.

Det enorme biologiske mangfoldet gjør at artenes omgivelser må beskyttes for alt det er verdt, mener Ziegler.

– Hvis Mekong-regionen som et sentralt biologisk område går tapt, mister vi en betydelig del av det globale biologiske mangfoldet, påpeker han.

Arbeidet fra flere hundre forskere fra universiteter, organisasjoner og forskningsinstitusjoner ligger til grunn for WWFs rapport.