Svaret alle som tar bilen på EU-kontroll håper på.
Svaret alle som tar bilen på EU-kontroll håper på.

Her er det lettest å få EU-godkjent bilen

Du får oftere godkjent bilen på et sted med flere konkurrerende bilverksteder.

Alle biler må jevnlig på EU-kontroll for å bli godkjent. Disse kontrollene er innført av myndighetene for å sikre at vi har en mest mulig trygg og miljøvennlig bilpark.

I Norge må kontrollen utføres av et verksted som har fått autorisasjon fra Statens vegvesen, men det er verkstedet selv som bestemmer prisen på tjenesten.

Det som formelt heter «periodisk kjøretøykontroll» består av to deler: En handler om trafikksikkerhet og kjøretøyets tekniske tilstand. Den andre delen skal sikre at bilen ikke forurenser omgivelsene mer enn nødvendig med avgasser og støy.

EU-kontrollen er ikke noen fullstendig kontroll av bilens tilstand. Noen rustflekker eller en sliten motor er ikke viktig for de som kontrollerer.

Har mye data om EU-kontroller

Forskerne på Ekonomihögskolan ved Lunds universitet i Sverige er eksperter på konkurranse mellom virksomheter og hvordan konkurranse påvirker adferden til oss forbrukere.

Dette er ofte vanskelig å måle for forskere.

Men når det kom til EU-godkjenning av biler, så sto forskerne overfor en ganske enkel oppgave, forteller professor Jerker Holm i en pressemelding fra Lunds universitet.

– De finnes rikelig med data om de cirka fem millioner EU-kontrollene som blir gjort på biler i Sverige hvert år, forteller han.

Svenske verksteder får ikke reparere

I Sverige er dessuten kontrollene organisert slik at verkstedet som kontrollerer bilen din og finner mulige feil, ikke får lov å tilby deg å reparere feilene de finner på bilen din. Forklaringen er opplagt for mange.

Likevel har vi ikke den samme regelen i Norge.

Der altså ikke slik at noen verksteder i Sverige lettere finner feil på bilen, for å sikre at de får jobben med å reparere den.

Konkurransen om kundene

Hvorfor finner da forskerne en forskjell i andelen biler som godkjennes på steder med henholdsvis få og mange konkurrerende bilverksteder?

– En nærliggende forklaring på resultatet er at en bilist som blir misfornøyd over ikke å få bilen sin godkjent, lettere kan bytte til et konkurrerende verksted neste gang bilen skal kontrolleres.

Men dette er altså lettere først og fremst på steder der flere bilverksteder konkurrerer om kundene.

– Det er mer «kostbart» i form av kundebortfall å være streng kontrollør om det finnes mange konkurrenter i stedet for få, sier Jerker Holm.

EU-kontroll

  • Alle biler som er eldre enn fire år må sjekkes og godkjennes hvert andre år.
  • Kontrollen består av rundt 150 kontrollpunkter, fordelt på sikkerhetskontroll og miljøkontroll.
  • EU-kontrollen er ikke en full tilstandsrapport om bilen.
  • Hos Statens vegvesen kan du enkelt sjekke når bilen din må EU-godkjennes neste gang.

Stor prisforskjell i Norge

Som i Sverige er det også i Norge hardere konkurranse mellom de ulike tilbyderne av EU-kontroll i byer og på større steder.

Prisen på EU-kontroll i Norge svinger gjerne mellom 850 kroner og 1.500 kroner.

Merkeverksteder er stort sett dyrere enn kjedeverksteder eller frittstående verksteder. Det samme gjelder om du må reparere noe på bilen.

Dersom det blir påvist feil under en EU-kontroll, så er det opp til deg – ikke verkstedet – om disse skal utbedres. Og i motsetning til i Sverige, så er det altså i Norge tillatt for verkstedet som EU-kontrollerer bilen din å også tilby deg å reparere den, får forskning.no opplyst hos Statens vegvesen.

Men du kan selvfølgelig velge å få utført reparasjonen ved et annet verksted.

Referanser:

Osmis Areda Habte og Håkan J. Holm: «Competition Makes Inspectors More Lenient: Evidence from the Motor Vehicle Inspection Market», Review of Industrial Organization, 2022

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS