16 prosent av husholdningene i gruppen med høyest inntekt hadde minst én elbil i 2018. For gruppen med lavest inntekt var det bare 0,6 prosent som hadde et samme, viser en oversikt fra SSB. (Foto: Heiko Junge, NTB scanpix)
16 prosent av husholdningene i gruppen med høyest inntekt hadde minst én elbil i 2018. For gruppen med lavest inntekt var det bare 0,6 prosent som hadde et samme, viser en oversikt fra SSB. (Foto: Heiko Junge, NTB scanpix)

SSB: De rikeste får mest glede av elbilfordelene

Det er den rikeste delen av befolkningen som får mest glede av elbilfordelene. Hver sjette av de rikeste husholdningene har elbil, viser en oversikt fra SSB.

Publisert

Bompengefritak, gratis parkering og fritak for veibruksavgift er blant godene som følger med et elbilkjøp.

I tillegg til fritak for merverdiavgift, engangsavgift og redusert årsavgift.

En oversikt fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det så langt er den rikeste delen av befolkningen som gleden av disse økonomiske fordelene.

Kjøper flest nye fossilbiler

Det var nesten 200 000 elpersonbiler i Norge i 2018. Samme år var det 27 ganger mer vanlig med elbil i husholdningene med høyest inntekt, i forhold til dem med lavest inntekt.

Elbiler er samtidig det mest populære nybilkjøpet for dem med høyest inntekt. 56 prosent av de nyregistrerte bilene til husholdninger med høyest inntekt, var elbiler. I husholdningene med lavest inntekt var andelen 33 prosent.

De med lavest inntekt kjøper relativt sett mest nye fossilbiler. En av årsakene er at elbiler med lang rekkevidde er dyrere sammenlignet med de billigste diesel- og bensinbilene.

– Nye elbiler er dyrere enn gamle biler, og det er opplagt at husholdninger med høy inntekt i større grad enn de med lavere inntekt står for dette skiftet, står det i rapporten.

Utnytter fordelene

16 prosent av husholdningene i gruppen med høyest inntekt hadde minst én elbil i 2018. For gruppen med lavest inntekt var det bare 0,6 prosent som hadde et samme.

Undersøkelsen viser samtidig at 64 prosent av husholdningene med elbil også har minst én diesel- eller bensinbil.

De rikeste husholdningene har med andre ord ressurser til å utnytte de ulike fordelene som kommer med å ha fossilbil eller elbil. De kan lettere ha en «bybil» og en «hyttebil», som benyttes når man har behov for lengre rekkevidde.