Annonse
AeroMobil kan fly i 200 kilometer i timen og kjøre litt saktere på bakken. (Foto: Aeromobil.com)

Tror flygende biler kommer på markedet i 2017

Slovakiske utviklere håper å bli de første til å selge oss en kombinasjon mellom en bil og et fly.

Publisert

I en av tidsreisene i filmtrilogien «Tilbake til fremtiden» flyr Marty McFly og Doc Brown 30 år framover i tid og ender i 2015.

Nå står det endelig 2015 på kalenderen, og vi må vel innse at vi ikke rekker å masseprodusere de flygende bilene filmen ble berømt for, før året er omme.

Det slovakiske firmaet AeroMobil har imidlertid brukt de siste 25 årene på å utvikle fire prototyper: AeroMobil 1.0, 2.0, 2.5 og 3.0. Og bilen har allerede vært ute og fløyet.

Videoen som viser en demonstrasjon av AeroMobil 3.0, er vist over åtte millioner ganger på YouTube.

Video: AeroMobil

Gjøres om til fly

AeroMobils teknologi er noe mer konvensjonell enn den vi så i «Tilbake til fremtiden», der bilene svever med oppdrift fra jetmotorer i dekkene.

Aeromobil gjøres om fra bil til fly ved å folde ut et par lange vinger.

Egentlig er teknologien velkjent – det amerikanske prosjektet Aerocar ble lansert allerede på slutten av 1940-tallet.

Med jevne mellomrom

Slik ser AeroMobil ut i bil-modus. (Foto: Aeromobil.com)

– De flygende bilene dukker opp med jevne mellomrom, konstaterer trafikkforsker Harry Lahrmann fra Aalborg universitet.

Det er ikke bare enkelt å innføre flygende biltrafikk, skal vi tro ham.

– Det er flere utfordringer – blant annet lovgivning om luftfart og flysertifikat.

Det finnes også begrensninger og regler for hvor man kan fly, så det foreløpig ikke særlig praktisk å investere i en flygende bil.

Striper langs motorveiene

De slovakiske utviklerne peker imidlertid på at både EU og USA pønsker på nye elektroniske styringssystemer som vil gjøre det mulig å øke antallet fly i luftrommet.

De satser også på at det kommer både private og offentlige landingsarealer langs motorveiene.

AeroMobils pressetalsmann, Stefan Vadocz, påpeker at AeroMobil bare trenger en 100 meter lang rullebane for å lande. Og den kan godt bestå av gress. For å ta av trenger den 300 meter.

AeroMobils motor styrer både hjulene og propellen. (Foto: Aeromobil.com)

– AeroMobil 3.0s har fløyet syv timer i testflyvninger, og motoren har klart 30 timers kjøring på land. I de kommende dagene vil vi fly høyere og lengre, opplyser Vadocz.

Stor bil – lite fly

AeroMobil bruker den samme motoren – Rotax 912 – i luften og på bakken. Bilen er seks meter lang og 2,24 meter bred når vingene er foldet sammen.

Med vingene ute blir den 8,32 meter bred. Maksfart på bakken er 160 kilometer i timen, i luften 200.

Ekspert: – Vanskelig marked

AeroMobil vil slippe ut store mengder klimagass per passasjerkilometer, mener Harry Lahrmann. Den er likevel mer effektiv enn de private flyene enkelte direktører bruker i dag.

Vanlige pendlere kommer neppe til å bruke AeroMobil. En av konkurrentene, Terrafugia Transition, vil koste nesten 300 000 dollar – før skatter og avgifter. AeroMobil vil være enda dyrere.

Det er plass til to i AeroMobil. Den ene av dem må ha flysertifikat. (Foto: Aeromobil.com)

Stefan Vadocz tror likevel det vil være etterspørsel etter flybilen:

– I de neste 20 år vil man produsere flere biler enn i de siste hundre årene til sammen. Bare i Kina vil det være 221 byer med over en million mennesker i 2025, mens vi bare har 35 i Europa i dag.

Infrastrukturen i u-land gjør også at det å fly ofte er eneste alternativ.

– Bare tre prosent av verdens overflate har veier, fastslår Vadocz.

Henry Fords gamle drøm

Det er et Henry Ford-sitat på AeroMobils hjemmeside:

– En kombinasjon av et fly og en bil er på vei. Dere kan godt smile av det, men den kommer, sa den legendariske bilprodusenten i 1940.

75 år er gått, og vi venter fortsatt. AeroMobil-folkene regner med å virkeliggjøre Fords drøm om to år, i 2017.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS