Heidi Takle Bjørnebye har prøvd en mellomting av alle metoder for legging, men er fornøyd med at Hedvig sover godt på eget rom.
Heidi Takle Bjørnebye har prøvd en mellomting av alle metoder for legging, men er fornøyd med at Hedvig sover godt på eget rom.

Nå skal foreldre og babyer som sliter med søvn, få hjelp

Heidi fra Slemmestad forsøkte en blanding av alle leggemetoder. Nå skal foreldre og barn få profesjonell hjelp til å sove godt og lenge.

Heidi Takle Bjørnebye fra Slemmestad fikk sitt første barn, Hedvig, for åtte måneder siden.

Legging og søvn var vanskelig.

– Hedvig var kjempeurolig om kvelden. Hun falt ikke til ro før sent om kvelden. På det verste ble klokka både 2 og 3 på natta før hun sovnet.

De hadde ingen rutiner da babyen var ny. De tre første ukene sovnet babyen der hun var, først på kroppene til foreldrene, deretter i vippestol.

– Vi satte vippestolen med den sovende babyen ved siden av oss i sofaen. Det er sikkert ikke riktig, men man gjør det som funker, sier Bjørnebye til forskning.no.

Livet med ny baby handler mye om søvn. Mange foreldre strever med å få babyen til å sovne og sove lengst mulig. Selv får de også for lite søvn.

Hjelp til slitne foreldre

Problemer med søvn i barnets første år er en av hovedgrunnene til at foreldre søker hjelp, ifølge en fagartikkel i Sykepleien. 25 prosent av alle barn mellom null og fem år har søvnvansker. Dette er problemer med innsovning, hvor lenge og godt barnet sover og vansker dagen etter.

Ifølge forfatterne av artikkelen viser den samlede forskningen at det er to ting som øker den totale mengden søvn hos spedbarn og foreldrene deres. Den ene er å redusere foreldrenes respons til barnet når det skal sovne. Den andre er å lære barnet å sovne selv.

Forskning.no har snakket med tre av dem som skrev artikkelen. Nå har de laget et nytt program som skal hjelpe foreldre og barn. Det blir lansert i mars 2023.

Turid Skjerve Leksbø er psykolog og spesialrådgiver ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og Sør (RBUP). Da hun selv ble mor og prøvde å finne ut av hva hun skulle gjøre for å få babyen til å sovne, fant hun motstridende synspunkter.

Turid Skjerve Leksbø fra RBUP har vært med på å utvikle en ny app for foreldre og barn som sliter med søvn.
Turid Skjerve Leksbø fra RBUP har vært med på å utvikle en ny app for foreldre og barn som sliter med søvn.

40 år med søvnforskning

– Det var kjempekrevende, og jeg følte meg i skvis. Forskningen sa én ting, men så var det andre som mente at det forskningen sa, ville skape tilknytningsvansker og problemer for barnet, sier Leksbø.

Dette ville Leksbø finne ut av, og hun skrev hovedoppgave om søvnvansker hos babyer. Nå har hun jobbet med spedbarn, søvn og legging i fem år. Hun er med i forsknings- og utviklingsprosjektet «Sov godt».

Forsker Filip Drozd leder prosjektet.

– Vi har sett på 40 år med forskning på søvn og spedbarn. På 1980-tallet kom søvntreningsmetoder for barn fra seks måneder og oppover. De fungerer fortsatt, sier han.

Appen Sov godt

RBUP har brukt to år på å utviklet det nye programmet. Det er for barn i alderen 6 til 36 måneder og skal brukes i samarbeid med helsestasjonen og andre instanser som er i kontakt med nybakte foreldre.

Foreldrene får en app, kalt «Sov godt». Først blir situasjonen hjemme kartlagt. Foreldrene registrerer barnets søvn i appen. Der kan de også lese om søvnbehov og søvnvansker hos de minste barna.

Så får de tilbud om søvnplan, som de ser på sammen med en helsesykepleier. Planen blir tilpasset foreldrenes utgangspunkt og ønsker.

– Foreldrene skal sitte i førersetet. De skal gjøre det som kjennes riktig ut, og som de er komfortable med, noe appen og veiledning skal bidra til. En metode blir aldri bedre enn det foreldrene klarer å gjennomføre, sier Filip Drozd.

Ventet med legging

I Slemmestad gikk all uroen om kvelden hardt utover den lille familien. Etter ti uker var Heidi og mannen hennes slitne.

Da startet de med leggerutiner. De ventet til Hedvig viste tegn på trøtthet.

– Vi la henne når hun gjespet, gned seg i øynene og tok seg på øret. Da la vi henne i egen seng, sang for henne, sa godnatta og gikk ut av rommet. Det fungerte veldig bra. Hun fant søvnen selv og sov godt, forteller Bjørnebye.

Til å begynne med skjedde dette rundt klokken 22. Så ble leggetiden flyttet sakte, men sikkert mot klokken 19-20.

Da Hedvig var sju måneder, ble hun flyttet inn på eget rom.

Heidi Takle Bjørnebye og mannen, Morten, har delt på leggingen. – Det funker fint. Pappaen er like involvert i og flink til å legge som meg, sier Bjørnebye.
Heidi Takle Bjørnebye og mannen, Morten, har delt på leggingen. – Det funker fint. Pappaen er like involvert i og flink til å legge som meg, sier Bjørnebye.

Heidi Takle Bjørnebye leste om legging og søvn på helsenorge.no, der det offentlige gir sine helseråd. Hun fikk også råd fra helsesøster, som sa at leggerutiner bør begynne fra babyen er 12 uker.

– Jeg holder meg unna chattegrupper og forum. Jeg har en veldig hyggelig barselgruppe og mange venner med babyer på samme alder. Vi har utvekslet erfaringer, men jeg har valgt å søke råd andre steder, som på helsenorge, sier Bjørnebye.

Får hjelp av helsepersonell

Gjennom appen fra RBUP skal foreldrene få profesjonell hjelp. Det er helt nytt, ifølge Filip Drozd.

– Det finnes selvhjelpsprogrammer allerede, men vårt opplegg inkluderer veiledning fra helsepersonell. Vi vet ikke om noen andre verken i Norge eller internasjonalt som har utviklet noe lignende, sier Drozd.

Hege Pettersen Sandtrø er spesialrådgiver på RBUP og har også vært med på å utvikle det nye programmet. Sandtrø jobbet som helsesykepleier i mange år. Da så hun et mønster hos dem som strevde med søvn.

Hege Pettersen Sandtrø har brukt sin erfaring som helsesykepleier i prosjektet «Sov godt».
Hege Pettersen Sandtrø har brukt sin erfaring som helsesykepleier i prosjektet «Sov godt».

– Foreldrene fortalte ofte at de hadde prøvd alt. Men når vi utforsker nærmere hva foreldre faktisk hadde gjort, viser det seg at de har prøvd mange ulike ting, gjerne samtidig og kun noen få dager. Egentlig har de lite erfaring med hva som fungerer og ikke. Dessuten var det ingen å få støtte og hjelp fra, sier Hege Sandtrø.

– Foreldre sier de har prøvd alt, men ikke alle har forsøkt å legge fra seg barnet våkent og gå ut av soverommet, sier Filip Drozd.

Vente og se

Mange foreldre og helsesykepleiere kjenner motstand mot å legge barnet og så gå ut. De er usikre på om det er bra for barnet, ifølge forskeren.

– Noen blir overrasket når det blir stille. For ikke alle barn vil reagere med gråt og uro, sier Drozd.

Filip Drozd har ledet prosjektet som står bak appen «Sov godt».
Filip Drozd har ledet prosjektet som står bak appen «Sov godt».

Metoden går altså ut på at barnet skal sove i egen seng på eget rom. Og foreldrene skal ikke gi respons med en gang om barnet er urolig eller gråter. De skal avvente situasjonen, enten de er til stede i rommet eller har gått ut.

Hvor lenge de skal vente, avhenger av hvordan barnet reagerer og hva foreldrene ønsker. Hvis barnet er rolig, trenger de ikke å gå inn i det hele tatt, fordi det kan forstyrre barnet.

– De to første kveldene er ofte de vanskeligste. Deretter roer det seg ofte de påfølgende kveldene, sier Drozd.

– Problemet er som oftest løst på tre til fem netter.

Det handler om å gi slipp, ifølge Turid Leksbø.

Lyder og grimaser

– Etter noen måneder utvikler spedbarnet evnen til selvregulering og til å sovne selv. Da er det vår oppgave som foreldre å gi barnet nok rom til denne utviklingen, sier Turid Leksbø.

Foreldrene blir oppfordret til å ha is i magen.

– De fleste av oss våkner fem-seks ganger om natten, når vi går fra en søvnsyklus til en annen. Det gjør også spedbarna, sier Leksø.

I overgangen mellom ulike søvnfaser lager babyen ofte lyd og grimaser. De kan gråte litt.

– Om det ser ut som at babyen våkner, bør foreldrene vente noen sekunder eller minutter med å gripe inn. Barnet skal få muligheten til å sovne selv igjen. Men det er ikke meningen at babyen skal ligge og hylgråte, sier Leksbø.

En mellomting av alle metoder

Det nye programmet kommer for sent for familien i Slemmestad.

– Vi hadde ikke noen klar plan. Mye har bare blitt sånn. Det som virket én dag, prøvde vi igjen neste dag. Jeg visste ikke mye om babyer på forhånd, har tatt det meste som det kommer og forsøkt å gjøre det beste vi kan, sier Heidi Takle Bjørnebye.

I barselgruppa og vennegjengen snakker de mye om ulike metoder for legging.

– Vi har gjort en mellomting av de fleste metodene vi har hørt om, men jeg er veldig fornøyd med det vi har fått til.

Nå har Hedvig begynt å krabbe, og legging har på nytt blitt et problem. Hun vil heller krabbe enn å sove.

– Nå sovner hun ikke lenger, men krabber rundt i senga. Det starter med blid pludring, noen ganger sovner hun, andre ganger går det over i gråt.

Omstart med legging

Metoden foreldrene til Hedvig bruker, ligner på søvntreningen til RBUP, men noen ganger tar de omstart.

– Vi går inn og ut av soverommet for å trøste, men hvis det eskalerer og hun blir mer og mer lei seg, blir vi der til hun har roet seg. Eller så tar vi henne opp og inn i stua, sier Bjørnebye.

Etter fem til ti minutter starter de leggerutinene på nytt igjen med sang og godnatt.

–Hun sovner stort sett på andre forsøk, forteller Heidi Takle Bjørnebye.

Hege Pettersen Sandtrø ved RBUP synes det er bra at Bjørnebye fikk hjelp fra helsestasjonen og kvalitetssikrede råd på helsenorge.no.

– De fikk løsninger på barnets søvnutfordringer som de var komfortable med og som funket for dem. Dessverre får ikke alle foreldre riktig og god nok hjelp, sier Sandtrø.

Det er nettopp det RBUP er opptatt av gjennom «Sov godt», ifølge Sandtrø.

– Foreldre skal få forskningsbasert søvnkunnskap gjennom programmet. De skal også få individuelt tilpassede tiltak som tar utgangspunkt i barnet og familien.

Referanser:

Hege Therese Størksen m.fl.: Søvnvansker hos barn: Ny metode kan hjelpe, Sykepleien 18.03.2022

Filip Drozd m.fl.: An overview of reviews for preventing and treating sleep problems in infants. Acta Paediatrica 2022

Xiaojing Peng m.fl.: Cosleeping and sleep problems in children: a systematic review and meta-analysis, Sleep and Biological Rhythms 2019. Sammendrag.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS