Småbarn lærer av billedbøker

Småbarn kan oppfatte, tolke og forstå bilder. De kan også skjønne bildenes forhold til virkelige objekter. Amerikanske psykologer har fått barn i alderen 18 til 30 måneder til å bygge en rangle etter instruksjoner i en billedbok.

Publisert

De aller fleste foreldre har lest billedbøker med sine småbarn. Lærer barna noe om den virkelige verden ved å se i billedbøker?

Foreldre som gjør denne typen aktiviteter med sine barn oppfordrer til tidlig læring, og kan vise barna noe om verden rundt dem, viser en ny studie.

Amerikanske psykologer har testet småbarns evne til å imitere spesifikke handlinger med virkelige objekter på basis av en interaksjon med en billedbok.

Imiterte handlingene

De testet 132 barn i tre forskjellige aldersgrupper - 18 måneder, 24 måneder og 30 måneder. To forskjellige studier undersøkte hvordan alderen påvirket barnas evne til å lære å konstruere en enkel rangle ut fra lesing i en billedbok.

I den første studien ble barna delt inn i to grupper hvor den ene gruppen fikk en billedbok med seks fargefotografier, mens den andre gruppen fikk en billedbok med blyanttegninger i farger - som var reproduksjoner av fotoene.

Etter lesingen av billedboken, ble barna bedt om å sette sammen en rangle ved hjelp av objekter foran dem. Resultatene viste at mange av barna var i stand til å imitere handlingene som de hadde sett i boken.

Fotografier fungerte best

- Denne forskningen viser at veldig små barn kan lære å gjøre nye handlinger med nye objekter ut fra en kort leseinteraksjon med en billedbok.

- Denne vanlige formen for interaksjon som finner sted veldig tidlig i barns liv, kan gi en viktig kilde til informasjon om verden rundt dem, sier Gabrielle Simcock, studiens hovedforfatter, i en pressemelding.

Forskerne viser at bildenes likhet med objektene i virkeligheten var den viktigste faktoren for de minste barnas evne til å gjenta handlingen. Det fungerte altså bedre med fotografier enn tegninger.

Referanse:

Gabrielle Simcock, PhD, University of Queensland, og Judy DeLoache, PhD, University of Virginia: Get the picture? The Effects of Iconicity on Toddlers’ Reenactment from Picture Books; Developmental Psychology, Vol. 42 No.6, 2006.