Planeten GJ 1252b blir grillet av solen sin.

Denne planeten har trolig fått atmosfæren sin blåst vekk av en rød dvergstjerne

En jordlignende planet ser ikke ut til ha noe særlig atmosfære igjen, ifølge en ny studie.

Superjorden GJ 1252b kretser tett rundt sin moderstjerne i et solsystem som er 65 lysår unna.

I en ny studie har forskere funnet ut mer om steinplaneten. Det er ingen gjestmild plass.

Planeten er brennende varm. På overflaten er det over 1200 grader celsius – varmt nok til å smelte gull, sølv og kobber.

De nye målingene gjør også at forskere tror planeten er nærmest uten atmosfære.

Lærer om hvilke planeter som har atmosfære

– Vi har akkurat begynt å lære hvor ofte og under hvilke omstendigheter steinplaneter kan beholde atmosfæren, sier astronom Laura Kreidberg ved Max Planck Institute for Astronomy i Tyskland, i en artikkel om studien fra NASA.

Hun var med på studien.

– Denne målingen er en indikasjon på at det er usannsynlig at tykke atmosfærer typisk overlever på de varmeste planetene.

GJ 1252b er noe større enn jorden og ble oppdaget i 2020.

Den går rundt en M-dverg, som også kan kalles rød dvergstjerne. Dette er den vanligste stjernetypen i universet. De er mindre og kjøligere enn solen.

Mange røde dvergstjerner har planeter i bane rundt seg, også i den beboelige sonen.

I 2017 ble det for eksempel funnet et spennende system. Den ultrakjølige røde dvergstjernen TRAPPIST-1 har sju jordlignende planeter i bane rundt seg.

Utsatt

Men det er ikke nødvendigvis gode forhold for liv rundt røde dvergstjerner.

Planetene har ofte kort avstand til sin sol og er mer utsatt for intense utbrudd på stjernen. Det kan skade planetens atmosfære, ifølge Universe Today.

GJ 1252b er definitivt ikke et innbydende hjem. Planeten kretser veldig nært rundt stjernen sin. Den rekker to runder på en dag. Det blir veldig varmt.

Utbrudd på røde dvergstjerner kan tære på atmosfæren til planter i bane.

Varmestråling fra planeten

I den nye studien har forskerne studert planeten ved hjelp av det nå pensjonerte romteleskopet Spitzer.

Forskerne fulgte med når planeten passerte bak stjernen, noe som skaper en formørkelse. Da blir det infrarøde lyset, eller varmestrålingen fra planeten blokkert, i tillegg til lyset som reflekteres på planeten fra stjernen.

Målingen avslørte hvor varm GJ 1252b er på overflaten. Forskerne testet målingene opp mot atmosfæremodeller.

Da kom de fram til at trykket på overflaten trolig er under 10 bar. Til sammenligning er trykket på jorden 1 bar, og trykket på Venus er 92 bar.

På grunn av den høye temperaturen på GJ 1252b og det lave trykket på overflaten tror forskerne at planeten nærmest ikke har noen atmosfære.

Blåser bort

– Trykket fra stjernens stråling er enormt, nok til å blåse en planets atmosfære bort, sier Michelle Hill, astrofysiker ved University of California, Riverside i en pressemelding fra universitetet.

Også jorden mister noe av sin atmosfære på grunn av solen. Men vulkaner fyller på igjen, ifølge pressemeldingen.

GJ 1252b er så nær stjernen sin at planeten trolig ikke kan fylle på med gasser raskt nok.

– Planeten kunne hatt 700 ganger mer karbon enn jorden har, og den ville fortsatt ikke ha en atmosfære. Det ville bygge seg opp i begynnelsen, men deretter avta og erodere bort, sier Stephen Kane, som også var med på studien.

Illustrasjon av en planet som får atmosfæren blåst bort av en nær stjerne.

Kan gå bedre for planeter lenger unna

Hva funnet betyr for planeter som går i bane lenger unna røde dvergstjerner, er foreløpig ikke sikkert.

– Det er mulig denne planetens tilstand kan være et dårlig tegn for planeter enda lenger unna denne typen stjerne, sier Hill i pressemeldingen.

Men, hvis en planet går i bane langt nok ut, kan den kanskje beholde atmosfæren.

– Vi kan ennå ikke konkludere med at alle steinplaneter rundt disse stjernene blir redusert til Merkurs skjebne. Jeg er fortsatt optimistisk, sier Hill.

James Webb-teleskopet kan brukes til å lære mer om atmosfæren og egenskapene til GJ 1252b og lignende planeter.

Ian J. M. Crossfield, m. fl.: «GJ 1252b: A Hot Terrestrial Super-Earth with No Atmosphere», The Astrophysical Journal Letters, 23. september 2022.