Bygg var blant de første kornsortene som ble dyrket på de britiske øyene. (Bilde: Cliff/CC BY 2.0)

Hvem tok med jordbrukets hemmeligheter til de britiske øyene?

For rundt 6000 år siden begynte folk med jordbruk på de britiske øyene. Hvem var det som startet?

De britiske øyene har vært bebodd av moderne mennesker i over 30 000 år, men for rundt 6000 år begynte det å skje store endringer på øyene: Folk begynte med jordbruk.

Før den tid var forskjellige grupper med jegere og samlere på øya. De kom blant annet fra Vest-Europa og Skandinavia, ifølge en ny studie i tidsskriftet Nature ecology & evolution.

Til nå har ikke forskere greid å bli enige om hvem som innførte jordbruket til Storbritannia. Ble det oppdaget eller importert av de som allerede bodde der, eller kom det med migranter fra kontinentet, hvor jordbruket kom tidligere?

Mange forskere tror at jordbruket i vår del av verden begynte i Midtøsten for rundt 11 500 år siden, og spredte seg videre derfra.

Nå forskere undersøkt genene fra levningene av folk som levde i Storbritannia i perioden mellom 8000 og 2300 f.Kr.

Og de mener å se at en klar endring skjedde i genene rundt den tiden jordbruket blir innført. Forskerne slår fast at jordbruket kom med folkvandringer fra lengre sør i Europa.

Neolittisk tid

Forskerne har sett på genene til rundt 70 tidlige briter, både fra før og etter innføringen av jordbruket.

Og det er et skarpt skille i genetikken. De eldste levningene viser tydelige tegn på at menneskene var i slekt med samtidige folk fra vest-Europa og Skandinavia, mens etter jordbruket ble innført, fant forskerne tydelige genetiske spor etter folk fra området rundt Middelhavet, mer presist den iberiske halvøya der Spania og Portugal ligger i dag.

Dette tolker forskerne som at jordbruket ble innført av folk fra lengre sør i Europa som reiste til og slo seg ned på de britiske øyene. Det er også tegn på at disse to forskjellige befolkningene levde adskilt, og ikke mikset noe særlig gener på flere tusen år.

Bautasteiner

Dette sammenfaller med innføringen av bautasteiner i Storbritannia. I en tidligere studie argumenterte en forskegruppe for at tradisjonen med å sette opp store kampesteiner spredte seg fra sør-Europa, og nådde Storbritannia for rundt 6000 år siden.

Det er flere ting som tyder på at denne tradisjonen, hvor det mest kjente eksempelet er Stonehenge i England, spredte seg fra et opprinnelig opphavssted. Forskerne vet imidlertid ikke akkurat hvor dette stedet er.

Et eksempel på bautasteiner i Storbritannia. Disse står i Wiltshire i England, og ble satt opp en gang mellom 3000 og 2000 f.Kr. (Bilde: Diliff/CC BY-SA 3.0)