Unge voksne på arbeidsmarkedet vil ikke lenger framstå som perfekte glansbilder.

Unge arbeidssøkere vil vise seg fram som ekte mennesker

Britiske forskere ser hvordan personer født 20 til 25 år tilbake nå framstår for mulige arbeidsgivere på en helt annen måte enn tidligere generasjoner.

Dagens unge voksne – populært kalt Generasjon Z – bruker nesten utelukkende sosiale medier til å profilere seg selv med tanke på en framtidig jobb, konstaterer en gruppe britiske forskere.

Karrierenettstedet LinkedIn er særlig populært.

Autentisitet er viktig

Viktigst for mange i denne nye generasjonen på arbeidsmarkedet er det å vise seg fram for andre som autentiske mennesker.

Mennesker som også har noen feil og svakheter.

Dagens unge voksne vil ikke å framstå som perfekte glansbilder.

Autentisitet er også noe arbeidsgivere nå aktivt er på jakt etter og forventer å finne ved nyansettelser, forteller forskerne.

Merkevarebygging

– Generasjon Z er alltid oppkoblet digitalt.

– På nettet bruker de sosiale medier til å bygge seg opp som en merkevare med tanke på jobbmarkedet, sier forskeren Brad McKenna ved University of East Anglia i en pressemelding.

Tidligere var personlig merkevarebygging noe bare kjendiser og enkelte toppledere holdt på med.

– Nå er det blitt en aktivitet mange nokså bevisst driver gjennom sosiale medier, sier medforfatteren på studien Wenjia Cai ved Universitetet i Greenwich.

Personene som ble intervjuet til denne studien, var alle sisteårsstudenter ved et britisk universitet. Forskerne hadde før intervjuene fått adgang til profilene deres på sosiale medier.

Forskerne har i tillegg intervjuet britiske karriereveiledere og folk i rekrutteringsbransjen.

Ekte mennesker

Forskerne ser altså at mye handler om karrierenettstedet LinkedIn når nye arbeidssøkere jobber med å profilere seg selv. Det er også her mange arbeidsgivere forventer å finne arbeidssøkernes profiler.

De britiske forskerne ser klare fordeler for arbeidsgivere i at potensielle arbeidstakere, heller enn å framstå som glansbilder, vil være ekte mennesker.

Rekrutteringsprosessene kan bli enklere. Det kan gå raskere og bli billigere å finne rett person til en jobb.

Referanse:

Nguyen M Trang m.fl: «I Do Not Want To Be Perfect: Investigating Generation Z Students’ Personal Brands on Social Media For Job Seeking», Information Technology and People, mars 2023.

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS