Noen ledere setter resultater først. Det lønner seg ikke nødvendigvis.

Ydmyke ledere fungerer best

– Litt ydmykhet fra ledere hjelper mye når man skal hjelpe en gruppe med å bli mer produktive og samarbeidsvillige, sier forsker.

Hva motiverer mest til å jobbe: en streng sjef som tenker tempo og resultater, eller en myk sjef som også ser deg som person?

En studie gjort av forskere fra Kina og USA viser at ydmykhet fungerer best i en lederstilling.

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Educational Studies.

Fint å innrømme feil

– Litt ydmykhet fra ledere hjelper mye når man skal hjelpe en gruppe med å jobbe mer produktive og samarbeidsvillige, sier forsker Roger Goddard i en pressemelding fra Ohio State University.

Men hvorfor skal lederens stil ha innvirkning?

– Når folk føler at lederen innrømmer feil og er åpen for å lære fra andre, bidrar alle mer og gjør gruppene mer effektive, mener han.

Dette har forskerne kommet frem til ved å spørre 537 lærere fra 238 forskjellige lærergrupper.

I disse gruppene setter lærere fra ulike skoler seg ned for å utveksle erfaringer og kompetanse som de kan ta med seg tilbake til klasserommet. Og hver gruppe har en leder.

Delte mer når de hadde en ydmyk leder

Lærerne skulle rangere lederne i gruppen og deres selvinnsikt, hvor gode de var til å sette pris på andres kunnskap og hvor åpne de var for å lære av andre.

Ydmykhet er ordet som kan oppsummere disse egenskapene.

De skulle også vurdere hvor ofte de kom med innspill og delte erfaringer i gruppesamtalene.

Forskerne fant en tydelig sammenheng: De som rapporterte om en ydmyk leder, delte samtidig mer under gruppesamtalene. Men hvorfor det?

Ydmyke ledere ga dem en følelse av trygghet, tror forskerne.

Lærerne turte å dele mer når de visste at innspillene deres ville bli tatt på alvor.

Omsorgsfulle ledere er mer lønnsomme

Nå ble denne studien gjort i Kina. Men lignende funn er en gjenganger. I 2017 skrev forskning.no at omsorgsfulle ledere ikke bare motiverer ansatte mer enn kontrollfriker. De er mer lønnsomme i tillegg.

– All forskning hittil tyder på at ledere bør legge hovedvekten på å være relasjonsorienterte og gjerne med en dæsj visjonær endringsorientering, sa professor Øyvind Lund Martinsen i et foredrag forskning.no rapporterte fra.

Det er altså ikke de resultatorienterte lederne som ofte etterlyses i stillingsutlysninger, som nødvendigvis er de beste. Og kanskje handler det også om samfunnet vi lever i og folks forventninger.

– Slike «høye, mørke» ledere, som styrer bedriften etter produksjonskrav og resultatoppnåelse, er ofte på kollisjonskurs med moderne ansatte, forklarte Martinsen.

Bør forstå seg på følelser

I en kronikk skriver forsker ved Norges hotellhøyskole, Annie Haver, om hvorfor det ikke fungerer å være en leder som ikke skjønner seg på menneskers følelser.

– Ønsker en som leder å fremme god helse og gode prestasjonskulturer må man ha høy grad av emosjonell kompetanse, skrev hun.

Hun skrev at slike ledere leser omgivelsene godt, har stor grad av indre motivasjon og er flinke til å skape relasjoner. Hun omtaler lederen som følelsesarkitekten på en arbeidsplass.

Ifølge Haver har følelser fått en mye større plass i forskning på ledelse siden år 2000.

Referanse:

Qu, Yun., Zhu, Jinjie og Goddard, Roger D. (2022), Modesty brings gains: linking humble leadership to knowledge sharing via psychological safety and psychological empowerment in professional learning communities, Educational Studies

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS