Virtuell treningsvenn virker

Er det tungt å løpe eller sykle helt alene? Skaff deg en treningskamerat for å øke motivasjonen til svette økter. En virtuell kompis funker, viser studie.

Publisert
Brandon Irwin i laoratoriet for helsespill ved Michigan State University, USA. Irwin har ledet studien som viser at virtuelle treningspartnere styrker motivasjonen til å trene. (Foto: Derrick Turner)
Brandon Irwin i laoratoriet for helsespill ved Michigan State University, USA. Irwin har ledet studien som viser at virtuelle treningspartnere styrker motivasjonen til å trene. (Foto: Derrick Turner)

Å tråkke på ergometersykkel mutters alene er ikke den kuleste treningsformen.

Men dersom du får selskap av en virtuell treningskompis på et stort lerret, øker motivasjonen.

Det vil si; ikke bare øker treningsiveren. Den dobles, og går i praksis rett til himmels - hvis kompisen dessuten er litt flinkere enn deg.

Det rapporterer forskere fra Michigan State University i USA.

Kvinner som deltok i sykkeløkter følte faktisk behov for å tråkke dobbelt så lenge med en virtuell kompis på lerretet, som uten.

Vil ikke være dårligere

Resultatet gjør at forskerne mener slik type teknologi kan brukes for å hjelpe folk til å nå målene sine om fysisk aktivitet.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox)

For mange av oss er nettopp mangel på motivasjon med på å heve terskelen for fysisk aktivitet.

Men litt konkurranse, selv bare fra en person på et lerret, ser tydeligvis ut til å gjøre susen.

- At en persons prestasjon kan dobles på denne måten, er et viktig resultat, sier forsker Brandon Irwin.

Studien er publisert i Annals of Behavioral Medicine.

Store forskjeller - bra med lag

De 58 kvinnene delt inn i tre grupper. Før syklingen fikk de møte sin virtuelle treningspartner i et videoopptak.

I den ene gruppen trente damene side om side med personen på lerret. Den andre gruppen gjorde det samme, og jobbet i tillegg sammen som et lag. Den tredje gruppe syklet én og én, uten virtuell partner.

Mens øktene pågikk, fikk kvinnene fortløpende informasjon om kompisens prestasjoner. Samtlige deltakere skulle sykle så lenge de følte seg komfortable.

De som syklet som et lag, ved siden av den virtuelle personen, ble sittende og tråkke på sykkelen i 22 minutter.

De som syklet hver for seg med partner tråkket i 20 minutter, mens de som ikke hadde noen virtuell kompis å lene seg på, steg av sykkelen etter bare 11 minutter.

Referanse:

Aerobic Exercise Is Promoted when Individual Performance Affects the Group: A Test of the Kohler Motivation Gain Effect. Brandon C. Irwin, m.fl. Annals of Behavioral Medicine 2012, DOI: 10.1007/s12160-012-9367-4. Sammendrag.