Djengis Khan malt av en anonym hoffmaler i Yuan-dynastiet (1271-1368).

Er du en av Djengis' etterkommere?

De fleste vet at Djengis Khan var en stor kriger, men kan han også ha vært verdens største rundbrenner?

Mye tyder på at 16 millioner menn i Sentral-Asia er direkte etterkommere etter én enkelt mann som levde for omtrent 1 000 år siden, og forskerne holder en knapp på Djengis.

Samme forfar

Engelske forskere undersøkte variasjonene på Y-kromosomet til 2 123 asiatiske menn, og oppdaget noe merkelig. Åtte prosent av mannfolka hadde nesten helt like Y-kromosomer. Utbredelsen og variasjonen av nettopp denne Y-varianten tyder på at hele bunten stammer tilbake til den samme forfaren.

- Resultatet kom som en overraskelse, sier Chris Tyler Smith fra Oxford University til Science Magazine, siden det betyr at denne forfaren faktisk er opphavet til en av 200 menn på verdensbasis. Vanlige faktorer som naturlig utvelgelse eller slumpetreff er ikke i nærheten av å forklare fenomenet.

Rundbrenner

Mye tyder altså på at en fantastisk løssluppen fyr høvlet over en usannsynlig mengde damer en gang rundt år 1000. Kan det være snakk om den kjekkeste mannen historien noensinne har sett?

Sannsynligvis ikke. Forskerne ser heller for seg en mektig mann med sans for damer, og Djengis passer beskrivelsen perfekt. Han herjet nemlig rundt i Asia på 1100- og 1200-tallet.

Etter hvert som han erobret nye landområder krevde han at de vakreste kvinnene skulle holdes av for den “universelle hersker”, og man kan vel trygt anta at det ble en del overtid i halmen ved siden av all kriginga.

Det kommer nok til å bli vanskelig å bevise at det er den mongolske krigsherren som står bak de 16 millionene like Y-kromosomer, men studiet viser likevel hvor mye historien kan virke inn på spredningen av gener.

Forskningen ble publisert i American Journal of Human Genetics.