Universets fjerneste galakse

13,3 milliarder lysår unna ligger et lite stjernesystem, og slik så det ut 420 millioner år etter Big Bang.

Den ser bare ut som en liten, rød dott på bildet, men det er en hel galakse; langt, langt unna vår egen klode. (Foto: NASA, ESA; M. Postman og D. Coe (Space Telescope Science Institute); samt CLASH-teamet)

På jorden er vi vant til å bruke øynene våre til å oppleve nåtiden. Folk som ser inn i fremtiden er vi skeptisk til, og fortiden er bare minner prentet inn i hukommelsen vår.

For stjernetittere er hverdagen en annen: De ser fortiden fordi lyset har hatt en lang reise før store teleskoper fanger dem opp.

Nå har verden fått nok et innslag i sin stadige søken på det uoppdagede. Med hjelp av Hubble-teleskopet har forskerne oppdaget en ny, fjern galakse – i rekordavstand fra jorden.

Navnet er noe så kreativt som MACS0647-JD. Sånn blir det når noe så stort som universet skal kartlegges.

Liten, rød dott

Galaksen synes bare som en rød prikk på bildet, men størrelsen bedrar. Den er stor i omfang, men en miniputt sammenlignet med vår egen.

Jordens galakse er Melkeveien, som består av flere milliarder stjerner og er 150 000 lysår på tvers. Til sammenligning er MACS0647-JD mindre enn 600 lysår bred.

Fargen bedrar også. Jo lenger vekk fra jorden, jo rødere blir lyset vi ser. Den effekten kalles rødforskyvning.

Kan være større

Romteleskopet Hubble går i bane rundt jorden. (Foto: NASA/ESA)

Lyset fra galaksen har brukt 13,3 milliarder år på reisen mot jorden. Det betyr at vi ser stjernesystemet slik det var i fortiden, 420 millioner år etter Big Bang. Siden den gang kan mye ha skjedd.

– Dette funnet er kanskje bare en liten byggekloss i en større galakse i dag, sier Dan Coe fra Space Telescope Science Institute.

MACS0647-JD kan ha slått seg sammen med andre galakser og blitt til en gigantisk galakse i løpet av den tiden det har tatt for lyset å nå jorden.

Utelukket alternativer

For å kunne kalle dette det den hittil fjerneste galaksen i universet, måtte forskerne først være sikre på at det faktisk er en galakse. Siden de ikke kan se mer enn en prikk, måtte de bruke eliminasjonsmetoden:

Én etter én utelukket man alternativene, som for eksempel at det kunne være en rød dvergstjerne.

Men det spørs hvor lenge rekorden holder. Den forrige rekorden ble annonsert for to måneder siden.

Pressemelding fra Hubble Space Telescope. Tilgjengelig på nett.