Fant over femti nye arter

Forskere har funnet over femti nye arter i avsidesliggende fjellområder i Papua Ny Guinea. Mange av dem er hittil ukjente edderkopper.

Fakta om Papua Ny Guinea

Ligger vest i Stillehavet, og består av østsiden av verdens nest største øy, Ny Guinea, og en rekke småøyer.

Har en befolkning på rundt 4,5 millioner mennesker, hvorav 95 prosent er melanesere.

Forskjellige deler av landet som i dag er Papua Ny Guinea har vært kolonisert av Tyskland, Storbritannia og Australia. Under Andre verdenskrig ble landet invadert av Japan.

Landet fikk sin fulle uavhengighet fra Australia i 1975.

De viktigste naturressursene er kopper, gull, sølv, olje, kaffe, kakao og tømmer.

Forskere fra University of British Columbia samlet sammen og kartla over 600 arter i løpet av en måned i fjor. Blant disse er femti edderkopper, to planter, tre frosker og en gekko hittil uoppdagede arter.

"Denne nye grønne hoppe-edderkoppen (fra slekten Orthrus)ble funnet i regnskogen oppe i fjellene på Papua Ny Guinea. Det finnes over fem tusen ulike hoppe-edderkopparter, og de finnes stort sett over hele kloden. (Foto: Wayne Maddison)"

En av forskerne sier i en pressemelding at mange av artene de fant okkuperer ensomme grener på evolusjonstreet, noe som kan tyde på at det fortsatt finnes en rekke uoppdagede arter der ute.

- Funnene våre viser at tiden for de store naturoppdagelsene på langt nær er over, sier Wayne Maddison, som ledet ekspedisjonen.

Han er overbevist om at det fremdeles finnes minst fem tusen uoppdagede hoppe-edderkopparter.

"Denne gekkoen (fra slekten Cyrtodactylus) har aldri blitt dokumentert før. Dette  var også den eneste gekkoarten forskerne fant i området. (Foto: Steve Richards)"

Forskerne i gruppen Conservation International var i høylandene i Kaijende-området på Papua Ny Guinea i en måned, hvor de jobbet nært sammen med urbefolkningen.

"Én av de tre nye froskeartene forskerne fant synger svært høyt når den skal kalle på en make. Frosken er i Litoria-slekten. (Foto: Steve Richards)"

Mens forskere fra University of British Columbia var på leting etter nye arter holdt et annet forskerteam fra Montclair State University på med et prosjekt som skal kartlegge og dokumentere den lokale kunnskapen om øyas naturressurser.

"Denne edderkoppen er i Cytaea-slekten, og er en av mange hittil uoppdagede hoppe-edderkopparter forskerne fant. (Foto: University of British Columbia)"