Kroppen former tanken

Høyrehendte er mer begeistret for varer og folk de ser til høyre.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: colourbox.no)

Tanken er slett ikke fri.

Jo mer forskerne undersøker oppfatningene og valgene våre, jo tydeligere blir det at følelser og intellekt i høyeste grad influeres av den fysiske situasjonen vi befinner oss i.

Siste tilskudd i bevismaterialet er forskningen til Daniel Casasanto fra The New School for Social Research. Han har undersøkt hvorvidt hendtheten din påvirker hva du mener.

Det gjør den.

Pålitelige til høyre – eller venstre

En serie forsøk viser at folk har en tendens til å foretrekke det som befinner seg på samme side av kroppen som den dominerende hånda, står det i en pressemelding fra Association for Psychological Science.

Og dette dreier seg om mer enn å velge pålegg til skiva.

I forsøk hvor deltagerne måtte kjøpe produkter, ansette jobbsøkere og bedømme påliteligheten til fremmede vesener, hadde høyrehendte en klar hang til å sverge til alternativet til høyre.

For de venstrehendte var det stikk motsatt. De synes generelt sett at både tingen, jobbkandidaten og alienen til venstre virket som det beste valget.

Men det er lite som tyder på at preferansene stikker særlig dypt. Høyrehendte som skader eller ikke får lov til å bruke høyrehånda begynner snart å tenke som venstrehendte. Og omvendt.

Plassering teller

- Folk liker ting bedre når de er lette å oppfatte og behandle, sier Casasanto, som mener dette er grunnen til at vi forbinder den dominerende sida med noe positivt, og at denne følelsen lett kan skifte hvis kroppen forandrer seg.

- Hvis du endrer folks kropper endrer du meningen deres, sier Casasanto.

Eller du kan forandre individenes valg ved å plassere alternativene på bestemte måter. Kan det for eksempel tenkes at høyrehendte er mer tilbøyelige til å plukke ut valgsedler til høyre i stemmeboksen, spekulerer forskerne.

- Siden omtrent 90 prosent av befolkningen er høyrehendte, bør folk som vil tiltrekke seg kunder, selge produkter eller få stemmer tenke på at høyre side av et ark eller en nettside kanskje er det riktige stedet å være, sier Casasanto.

Referanse:

Daniel Casasanto, Different Bodies, Different Minds, The Body Specificity of Language and Thought, Current Directions in Psychological Science, desember 2011, vol 20, nr 6, 378-383.

Powered by Labrador CMS