Derfor ammer orangutangene til ungene blir ni år gamle

Forskerne sjekket tennene til apene for å finne ut hvor lenge de får pupp.

19.5 2017 04:00

Pattedyrene som lever på planeten vår har ikke så mye til felles, men amming er noe de fleste av oss driver med. I alle fall i noen måneder eller år. Nå viser det seg at orangutangene ammer litt lengre enn det vi gjør i de fleste menneskehjem.

Ville orangutanger kan bli ammet helt til de er ni år gamle, ifølge forskere fra USA og Australia. Ved å se på utviklingen til apenes tenner, har de klart å løse mysteriet om hvor lenge apekattene blir ammet. Forskerne mener metoden også kan bli brukt på mennesker i fremtiden.

Fant spor etter mor i tennene

Orangutanger skyr ofte unna folk når de skal amme, noe som har gjort det vanskelig å slå fast hvor lenge de driver med amming når de lever i det fri.

Siden amming blir regnet som viktig for å kunne forutsi primaters fremtidige helse, så forskerne på tennene til avdøde orangutanger fra Sumatra og Borneo.

Tennenes naturlige vekstmønster gjør det mulig for forskerne å finne spor etter mor i «årringene» som dannes etter hvert som orangutangene blir eldre. Når det blir færre spor etter morsmelk, tyder det på at ammingen har tatt slutt. I denne studien så forskerne etter elementet barium for å få en indikasjon på når orangutangene sluttet å die.

Drikker melk når det er lite mat ellers

Orangutanger lever på brystmelk helt til de blir tolv måneder gamle, og deretter begynner de å få innslag av fast føde i kosten. Men forskerne fant at de fortsatte å ha morsmelk som en del av kostholdet helt til ble åtte eller ni år gamle. Det er lenger enn noe annet primat, ifølge studien.

Forskerne mener det skyldes at det ikke alltid er nok frukt å spise for orangutangene, noe som gjør at de av og til må få supplere middagen med noen slurker med melk.

– Dette vil føre til flere studier av hvordan tilgjengeligheten av mat og andre miljøfaktorer påvirker ammemønsteret til primater, sier Tanya Smith, førsteamanuensis ved Griffith University, i en pressemelding. Hun ledet studien, som er publisert i tidsskriftet Science Advances.

Håper å kunne gi svar om amming og menneskehelse

Christine Austin, forsker ved Mount Sinai School of Medicine, mener tannmetoden også kan brukes mennesker. Hun er en annen av forskerne bak studien, og mener dette vil gjøre det lettere å se sammenhengen mellom amming og hvordan vi klarer oss senere i livet.

– Denne metoden kan bli brukt for å se på forholdet mellom hva småbarn spiser og helsen deres i barndommen eller senere i livet, sier Austin.

Referanse: Tanya Smith m.fl. Cyclical nursing patterns in wild orangutans. Science Advances, 17 mai 2017. DOI: 10.1126/sciadv.1601517