Giftjegerne

Multimedia:VIDEO: Er jordbærene trygge å spise? Bioforsk på Ås kan finne giftrester tilsvarende en sukkerbit i et olympisk svømmbasseng. Se hvordan!
20.1 2014 05:00

En jordbærsmoothie er på plass i reagensrøret. Nå skal den blandes med kjemikalier, tumles i en blander, snurres i sentrifuge og videre til annet kostbart utstyr.

Alt for å finne svar på mattilsynets spørsmål: Hvor mye plantevernmidler er det i jordbærene?

- Jordbær er ofte utsatt for muggsopp. Derfor blir de sprøytet med midler som hindrer soppvekst, forteller Hans Ragnar Norli.

Hans Ragnar Norli.

Han har vært med på å utvikle de superfølsomme metodene som kan oppdage de minste rester av slike midler.

- Den minste mengden vi kan påvise, tilsvarer en sukkerbit oppløst i et olympisk svømmebasseng, forteller Norli.

Over tre hundre plantevernmidler

Rundt tretusen prøver av frukt og grønnsaker analyseres hvert år her på Bioforsk plantehelse. Halvparten av analysene gjøres på oppdrag fra Mattilsynet.

I et kjøleskap står rad på rad med små flasker. Hver inneholder en prøve av ett bestemt plantevernmiddel, over tre hundre forskjellige i alt.

I disse standardprøvene er innholdet kjent. Derfor kan de brukes som en slags fasit for å kontrollere målingene.

Disse standardprøvene inneholder kjente mengder av 320 forskjellige plantevernmidler som Bioforsk Plantehelse analyserer mengden av i blant annet frukt og grønnsaker.

Analyse i to trinn

- Analysen gjøres i veldig avanserte maskiner, forteller Norli. Den skjer i to trinn.

Først går prøven gjennom en kromatograf. Den skiller forskjellige stoffer utfra hvor fort de beveger seg gjennom et tynt rør.

Så sendes de aktuelle stoffene videre inn i en massespektrograf. Den skiller molekyler ut fra masse og ladning, og gir et slags fingeravtrykk av stoffene.

Kombinasjonen av de to metodene gir den store følsomheten. Og Norli kan berolige de som er engstelige for store mengder sprøytemidler i frukt og grønnsaker.

- Nivåene vi finner ligger som regel langt under grenseverdiene som er satt av EU, sier han.

Nettsidene til Bioforsk plantehelse