Spennende tider på Mars

Begge NASAs rombiler er i full sving på Mars overflate. "Spirit" har boret menneskehetens første hull på den røde planet.

Det er ikke store hullet. Det måler bare 45 millimeter tvers over, og går ikke lenger ned enn 2,7 millimeter ned i en stein som har fått navnet Adirondack. Likevel er vitenskapsfolk spente på hva målingene i det lille hullet kan fortelle.

-Jeg regner med at NASA offentliggjør funnene fra denne steinen ganske umiddelbart, slik de har gjort til nå under Mars-ekspedisjonen, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NTB.

Undersøkes nærmere

Etter at hullet ble boret, ble steinen undersøkt nærmere med flere instrumenter som den lille marsbilen har med seg.

Dataene fra to forskjellige spektrometre og et mikroskop kan forhåpentligvis fortelle vitenskapsfolkene mer om den røde planetens geologiske historie. Adirondack er etter alt å dømme en stein av vulkansk opprinnelse.

Ble “frisk”

Spirit, som en stund hadde alvorlige data- og kommunikasjonsproblemer, er nå helt i orden etter at det såkalte flash-minnet ble reformatert. Om kort tid skal Spirit kjøre på sørsiden av landingsfartøyet og 250 meter nordøstover mot et krater som har fått navnet Bonneville.

På den andre siden av Mars kjører den andre rombilen Opportunity rundt. Den er nå i gang med å undersøke grunnfjellsområdet ved kraterkanten der den landet. En stein som kalles Stone Mountain ble undersøkt med mikroskop søndag, og skulle mandag undersøkes med bilens spektrometre.

Ett av de viktigste formålene med NASAs besøk på Mars er å kartlegge i hvilken grad det har vært flytende vann på planeten. Det vil forteller mye om muligheten for å finne liv, eller spor etter liv.

Spennende

- Det er fascinerende at Spirit har boret sitt første hull, men personlig er jeg enda mer spent på hva Opportunity kan finne i grunnfjellsområdet der den opererer, sier Røed Ødegaard til NTB.

Han beskriver området der Opportunity beveger seg som unikt, på grunn av det bare fjellet som ligger i overflaten.

- Det kan virke som om fjellet er lagdelt, og det blir uhyre spennende å få rede på om lagdelingen skyldes vulkansk aktivitet eller avsetninger fra vann. Der vil vi kunne få viktige svar, sier han.

I mai

Bevegelsene til NASAs to rombiler følges av spente forskerøyne verden over. Den største spenningen i jakten på liv på den røde planeten er imidlertid knyttet til den europeiske romsonden Mars Express. I mai er det planlagt at sonden skal skru på en bakkeradar som kan finne eventuelt vann så langt ned som 5-7 kilometer under overflaten på Mars.

Grunnen til at radaren ikke er skrudd på allerede, er at den krever mye av romsondens ressurser, blant annet strøm. Radaren er derfor det siste instrumentet som blir skrudd på, for ikke å risikere at det skjer noe med de andre instrumentene.

- Det er kolossalt spennende tider vi går i møte, sier en begeistret Knut Jørgen Røed Ødegaard.