Nytt fra akademia

To av tre instituttleiarar er tilsett

25.3 2014 05:00

Petter Bjørstad får fire nye år som instituttleiar ved Institutt for informatikk på Universitetet i Bergen (UiB). Sigmund Selberg frå NTNU har fått tilbod om å leie Matematisk institutt. Den siste tilsettinga på mat.-nat. er enno ikkje klar, skriv På Høyden.

– Vi fekk rett og slett ikkje ferdigbehandla tilsettinga av leiar ved Institutt for fysikk og teknologi (IFT) før dette møtet i fakultetsstyremøtet, seier dekan Helge Dahle.

Tilsettingskomiteen har bedt om noko meir tid til å kome med innstillinga si.

Han reiser verden rundt for å lære å lage best mulig sider. Kunnskapen tar han med seg hjem til siderprodusentene i Hardanger.

Avanserte måleinstrumenter om bord på forskningsfartøyet «Helmer Hanssen» gjør det mulig å lage egne landskapskart over havbunnen.

NORSØK - Norsk senter for økologisk landbruk

Jorda trenger næring for å forsyne plantene. Det plantene trenger, kan vi finne i kloakken og komposten. Men først må forskere finne de riktige metodene for resirkulering.

Har du noen gang hatt følelsen av at du gikk for langt, at du kan ha såret noen og burde besinnet deg? Da har du kjent på din kritiske følelse.

Skotsk vindkraft gir arbeidsplasser, reduksjon av klimagasser og sikker kraftforsyning. – I Norge ser vi oss blinde på kostnader, mener forsker.

Strandkrabben er en tøffing og nærmest umulig å bli kvitt når den først har etablert seg. Men en enda tøffere parasitt klarer å utmanøvrere den standhaftige krabben.

Du måtte passe munnen din i vikingtiden. Hvis du fornærmet noen på feil måte, kunne du bli drept der du sto. forskning.no har tatt en kikk på lov og rett i vikingtiden.

Tenk deg å våkne om natten av at du ligger og onanerer. Det skjer jevnlig for kvinner med sexsomni – mens menn oftere tar lidelsen ut på andre.