Nytt fra akademia

To av tre instituttleiarar er tilsett

25.3 2014 05:00

Petter Bjørstad får fire nye år som instituttleiar ved Institutt for informatikk på Universitetet i Bergen (UiB). Sigmund Selberg frå NTNU har fått tilbod om å leie Matematisk institutt. Den siste tilsettinga på mat.-nat. er enno ikkje klar, skriv På Høyden.

– Vi fekk rett og slett ikkje ferdigbehandla tilsettinga av leiar ved Institutt for fysikk og teknologi (IFT) før dette møtet i fakultetsstyremøtet, seier dekan Helge Dahle.

Tilsettingskomiteen har bedt om noko meir tid til å kome med innstillinga si.

For et tiår siden skulle nesten alle norske kommuner jobbe med omdømmebygging. Forskere har sjekket hvordan det gikk.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Øst-ukrainerne snakker russisk og deler historie med russerne. Men etter at Russland gikk til angrep, ble innbyggerne ved grensen tvunget til å spørre seg selv: Hvem er vi, egentlig?

En ny norsk studie viser nå det motsatte av det internasjonale retningslinjer har anbefalt, nemlig at personer med høyt blodtrykk kan trene med tyngre vekter.

Vestlandsforsking

Stor auke i stisykling har skapt irritasjon hos hjortejegerar, grunneigarar og turgåarar på Vestlandet. Kan forskarane hjelpe dei å løyse konflikten?

På Öland i Sverige lever to arter av fluesnapper sammen på et forholdsvis lite område. Det resulterer i at svarthvit fluesnapper og halsbåndfluesnapper ofte parer seg på tvers av artsgrensene.

I de siste 20 åra har Erling Thom tatt seg betalt for å forske på alternative helseprodukter. Han finner nesten alltid ut at de hjelper. forskning.no har gått forskningen hans etter i sømmene.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.