Nettet forflates ikke

Fører søkemotorer som Google til at de store nettsidene blir større mens de små sidene overses? Nei, mener forskere ved Indiana School of Informatics.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har det vært påstått at utviklingen på Internett går mot at de store nettstedene blir større, og at de små blir mindre. Med andre ord at det foregår en ensretting og innsnevring av trafikken på nettet.

Påstanden bygger til stor grad på tanken om at nettsider som har mange treff, og dermed høy status, får flere treff og enda høyere status, noe som igjen genererer flere treff - og så videre.

Søkemotorene skal være en viktig faktor i denne mekanismen, fordi det er de største og mest populære nettstedene som kommer på topp når du søker i store motorer som Google.

Vi snakker med andre ord om en mekanisme som minner om når avisene skriver mye om Dan Brown fordi han selger så mange bøker, noe som får ham til å selge flere bøker.

Resultatet, påstås det, er en forflatning av nettet.

Googlearchy?

Som de fleste slike prosesser har denne rangeringen av nettsider fått et artig navn: Googlearchy.

Men påstanden om at Google styrer nettet i retning av større forflatning har lite med virkeligheten å gjøre, hvis vi skal tro forskere ved Indiana School of Informatics. Her har informatikere utarbeidet undersøkelsen “Topical interests and the mitigation og search engine bias”.

Informatikerne brukte sin erfaring og kunnskap til å samle empiriske data fra forskjellige søkemotorer. De studerte hvordan søkemotorer har påvirket utviklingen på nettet, og også gjennomført praktiske forsøk. I ett slikt forsøk ble folk satt til å surfe på nettet etter tilfeldige lenker, i et annet surfet de bare på sider de fant gjennom søkemotorer.

Resultatene støttet ikke Googlearchy-tanken.

Ingen ond sirkel

- Empiriske data støtter ikke antagelsen om en dynamikk som gjør at de “rike blir rikere” på nettet, sier Filippo Menczer.

Menczer er amanuensis ved Indiana School of Informatics. Han sier til bladet Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS):

- Vår undersøkelse viser at populære nettsteder i gjennomsnitt får langt færre treff enn det “Googlearchy”-teorien forutsier. Konkurransen er jevnere.

Langhale-teori

- Ved å sortere søkeresultater gir søkemotorer oss en enkel mekanisme vi kan bruke for å forstå hvordan nettet vokser og hvordan trafikken fordeles mellom forskjellige nettsteder, sier Menczer.

Denne forståelsen underbygger at trafikken på nettet følger en statistisk modell som kalles “Long-tail”-modellen. Dette fordi fordelingen av trafikk ser ut som en topp (der de største nettstedene ligger) med en veldig lang hale (der de andre, og mindre, ligger).

Ved første øyekast virker det som om denne modellen underbygger tanken om at “de rike blir rikere”. En liten minoritet nettsider får en uproporsjonal del av trafikken på nettet, mens majoriteten deler smulene.

Men de som slåss om smulene er veldig mange, på samme måte som det vitterlig selges mange bøker som ikke er skrevet av Dan Brown også.

Powered by Labrador CMS