Slik reagerer fluger i vektlaus tilstand

Forskarar nyttar superleiande magnetar til å skape vektlause tilstandar i laboratorium på jorda. Sjå video.
17.1 2012 05:00

Eit team av spanske og engelske forskarar har utvikla ein metode for å kunne studere organismar i vektlaus tilstand på jorda.

Forskarteamet utsette bananfluger (Drosophila melanogaster) for ulike tyngdekrefter, blant anna nulltyngdekraft, med hjelp av ein sterk superleiande magnet.

Les hele saken på NRK.no

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Vis regler

7. 7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.

Forskeren forteller:Mange gravide blir lagt inn på sykehus og behandlet unødvendig fordi legene tror de skal føde for tidlig. Nå viser ny forskning hvordan de bedre kan forutsi for tidlige fødsler.
Forskeren forteller:Forskere i Norge og India har funnet genmarkører som styrer hvor motstandsdyktig Rohu-karpe er mot bakteriesykdommen Aeromoniasis.
Multimedia:

Norges høyeste kjente maurtue kan være 250 år gammel, eller kanskje mer. Historien om tua og norgeshistorien kan veves sammen. Men noen ganger rakner veven, for maur og mennesker er både like, og svært forskjellige.

Forholdet mellom mennesker og maur er langt mer sammensatt enn du skulle tro.