Slik reagerer fluger i vektlaus tilstand

Forskarar nyttar superleiande magnetar til å skape vektlause tilstandar i laboratorium på jorda. Sjå video.
17.1 2012 05:00

Eit team av spanske og engelske forskarar har utvikla ein metode for å kunne studere organismar i vektlaus tilstand på jorda.

Forskarteamet utsette bananfluger (Drosophila melanogaster) for ulike tyngdekrefter, blant anna nulltyngdekraft, med hjelp av ein sterk superleiande magnet.

Les hele saken på NRK.no

Vi tar langhelg til sol og varme og forsikrer oss selv om at vårt bidrag til klimaendringene er forsvinnende lite. Filosof Arne Johan Vetlesen mener at det er på tide å skifte perspektiv.

Det er også en sjanse for at den kan dukke opp i Europa. Og forskere sliter med å bekjempe krypene.

Har vi for mange eller for få rettigheter? Rettigheter kan være et uttrykk for politiske prioriteringer og verdivalg, mener forskere.

Når pulsen er høy og minuttene teller, er det livsviktig at leger og sykepleiere samarbeider godt. Treningen bør starte allerede under utdanning, mener forsker.

Folk kjøper stygge epler og ødelagte juicekartonger så lenge prisavslaget er stort nok, viser ny forskning.

Energi fra trær og planter skal på sikt erstatte oljen. Men å hente ut godsakene fra gran og furu er en omstendelig prosess. Nå finner forskere svar hos brunråtesoppen.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Likevel virker ikke legemiddelindustrien særlig interessert. – Industrien er ikke alltid veldig opptatt av sykdommer som stort sett er et problem i Den tredje verden, sier forsker.