Slik reagerer fluger i vektlaus tilstand

Forskarar nyttar superleiande magnetar til å skape vektlause tilstandar i laboratorium på jorda. Sjå video.
17.1 2012 05:00

Eit team av spanske og engelske forskarar har utvikla ein metode for å kunne studere organismar i vektlaus tilstand på jorda.

Forskarteamet utsette bananfluger (Drosophila melanogaster) for ulike tyngdekrefter, blant anna nulltyngdekraft, med hjelp av ein sterk superleiande magnet.

Les hele saken på NRK.no

De regionale forskningsfondene

Det krever betydelige ressurser å organisere den frivillige innsatsen på sykehjem og i omsorgsboliger på en god måte.

NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Vil du være trendy i ferien, velger du ikke 14 dager på ei solseng. Nå er det action fra sykkelsetet, i kajakk eller langs klatrestier som gjelder.

Artsdatabanken

Torvmosene er nyttige myrvekster. Før brukte vi den til å rense sår og som innlegg i hjemmelagede bleier.

Inger-Heidi Kjærvik var 33 år gammel og trente nesten hver eneste dag. Ingenting tilsa at hun skulle få blodpropp i lungene – bortsatt fra at hun gikk på p-piller.

Spionasje, sabotasje og utpressing truer bedrifter og myndigheter når datasystemene er koblet sammen via nettet. Men det finnes mottiltak.

De finnes over hele landet, men de er veldig sjeldne. De forlater hjemmene sine tidlig om våren og borer dype hull i jorda. De har følsomme fingre og trent blikk. Vet du hvem de er?

Du måtte passe munnen din i vikingtiden. Hvis du fornærmet noen på feil måte, kunne du bli drept der du sto. forskning.no har tatt en kikk på lov og rett i vikingtiden.

Koffein viser seg å ha en effekt som ingen har visst om før.

Sammen med forskere har elevene på Hersleb videregående skole i Oslo kartlagt insektene i Botanisk hage. Da gjorde de et unikt funn.

Den ville fuglen leder folk til honning, men den må påkalles med et helt spesielt lokkesignal som du kan høre her. Fuglen får rikelig betalt for samarbeidet.