Ferieby i vulkansk risikosone

Nye funn viser at provinshovedstaden Las Palmas ligger i en spesiell risikosone på vulkanøya Gran Canaria.

Las Palmas. (Foto: Wikimedia Commons, se lisens her)

Snart begynner den store reisetiden. Alle vil sørover, og et av favorittreisemålene våre er Las Palmas på Gran Canaria.

Forskere er kommet fram til at risikoen for et vulkanutbrudd på øya er størst for den tett befolkede nordøstlige delen, hvor Las Palmas ligger.

Det er en gruppe franske og spanske vitenskapsmenn, sammen med forskere fra Universidad de Las Palmas de Gran Canaria og Jaume Almera Institut de Ciències de la Terra i Spania, som har utført undersøkelsen.

Resultatene av forskningen har de samlet på et kart (se illustrasjon), hvor de deler øya inn i risikosoner, alt etter hvor stor muligheten er for utbrudd. Resultatene er publisert i The Journal of Quaternary Science.

Tre store utbrudd de siste 11 000 årene

For å kunne forutsi risikoen, har de sett på geokjemi, plassering, størrelse og alder på de yngste vulkanene, og funnet at det har vært 24 vulkanske utbrudd på den nordøstlige delen av øya de siste 11 000 årene.

I tillegg har de også sett at det har blitt flere utbrudd i løpet av denne tidsperioden.

Las Palmas' knappe 400.000 innbyggere bor i en sone med økt risiko for vulkansk aktivitet. (Illustrasjon: Alejandro Rodríguez-González)

Resultatene viser at det har vært tre store utbrudd i perioden, det første for 10 000 år siden, det andre for 6 000-5 700 år siden og det siste for mellom 3 200 og 1 900 år siden.

Det vil si at den første pausen varte i rundt 4 000 år, mens den nesten varte i rundt 3 000 år.

Og hvis man tenker seg at utbruddene vil fortsette å bli mer frekvente, er ikke en pause på 2 000 år noen umulighet. Med andre ord; den pausen burde snart være ferdig.

Ingen større fare

Men Paul Martin Holm, førsteamanuensis ved Geologisk Institut på Københavns Universitet, mener ikke at det er spesielt stor fare for noe vulkansk utbrudd på Gran Canaria i dag.

– Det er en svært stor usikkerhet knyttet til dette, og man kan ikke regne seg frem til når det neste utbruddet kommer, sier han.

Han peker på at faren på Gran Canaria allerede er kjent. Kartet, som har inndelt øya i risikosoner, er nytt, men man blir nødt til å se litt lengre bakover i tiden også, siden Gran Canaria er mellom 14 og 15 millioner år gammel.

Et mulig utbrudd på Gran Canaria i dag vil komme til å ligne det vi ser på Hawaii, noe som vil bety en hel del lavastrømmer, men det kommer ikke til å være et eksplosivt utbrudd.

– Men folk bosetter seg ofte i daler, så et utbrudd kan være økonomisk ødeleggende, sier Holm.

Små jordskjelv kan avsløre utbrudd

Men det er mange signaler som er mulige å oppdage før det kommer et utbrudd.

– En generell varsling er mulig, og det er lykkes mange ganger. Det er imidlertid ikke mulig å si nøyaktig når utbruddet skjer, sier Holm.

Et eksempel på at et utbrudd er i emning, er at man kan se at overflaten får en bul på grunn av magmaen som nærmer seg. Et annet er at man registrerer mange bittesmå jordskjelv på grunn av granitten som brekkes opp.

Disse jordskjelvene har typisk en styrke som ligger på mellom 1 og 2 på Richters skala, eller enda mindre, så det er ikke noe man merker. Men de kan måles, og disse måleinstrumentene har man på Gran Canaria.

Men vil den danske geologen råde folk fra å reise til Gran Canaria?

– Nei, jeg anbefaler dem absolutt å dra dit. Det er et flott område, konstaterer Holm.

The Holocene volcanic history of Gran Canaria island: implications for volcanic hazards. Journal of Quaternary Science Volume 24 Issue 7, Pages 697–709