Einstein hadde rett om gravitasjon

I september ble det for første gang gjort målinger av gravitasjonskreftenes fart. Observasjoner av fjerne objekter i rommet bekrefter en av de siste gjenstående fundamentale konstantene i fysikken.

Mens Isaac Newton trodde at gravitasjonens krefter virket øyeblikkelig, mente Albert Einstein at de beveget seg med lysets hastighet. Til nå har ingen vært i stand til å gjøre direkte målinger.

Selv om man sikkert ikke forventer at Einstein tok feil, er målingene viktige for teorier innen kosmologien. I september meldte forskning.no om en internasjonal forskergruppe som var i gang med å måle gravitasjonens fart.

Den generelle relativitetsteorien

Siden Einstein presenterte den generelle relativitetsteorien i 1916, har fysikere verden over testet teoriens underliggende prinsipper. For eksempel har man fått bekreftet at lysets hastighet er konstant.

Ved hjelp av en kombinasjon av ny teknologi og en unik oppstilling av himmellegemer den 8. september, ble det gjennomført et eksperiment for å kontrollere om gravitasjonskreftene har samme fart som lyset.

Sjelden sjanse

- I følge Einsteins teori antar man at gravitasjonens hastighet er den samme som lysets hastighet. Det finnes indirekte bevis for at dette er sant, men hastigheten har aldri blitt målt direkte, sa professor Sergei Kopeikin ved University of Missouri i Columbia før eksperimentet i september.

Det handlet om sjelden sjanse, og eksperimentet vil ikke bli mulig å gjøre igjen før om ti år. Blant annet involverte det presise målinger av vinklene og avstandene mellom flere kvasarer - himmellegemer i fjerne galakser som ligner på stjerner.

Jupiters gravitasjon

Den 8. september passerte Jupiter nesten midt foran et av disse fjerne kosmiske objektene, og forskerne målte hvordan radiobølgene fra kvasaren bøyde seg på grunn av planetens gravitasjon.

Utifra hvor mye bølgene bøyde seg, har forskerne klart å si noe om gravitasjonskreftenes fart.

De mener utregningene har en nøyaktighet på 20 prosent, noe de mener er godt nok for å konkludere med at Einstein hadde rett - igjen.