Big Bang, tidenes tvillingstudie og unge fattige

Podcast:I denne ukens podcast handler det blant annet om et 14 milliarder år gammelt ekko og om unge arbeidsledige som har blitt fattigere de siste årene.
21.3 2014 05:00

Amerikanske forskere sier de har fått fram de første bildene av gravitasjonsbølger fra Big Bang for 14 milliarder år siden.

Arnfinn Christensen forteller hva dette egentlig er snakk om.

De eneggede tvillingastronautene Scott og Mark Kelly skal delta i et medisinsk eksperiment, der Scott oppholder seg ett år på den internasjonale romstasjonen og Mark er tilbake på jorda.

Situasjonen for arbeidsløs ungdom i Sverige, Finland og Norge har endret seg dramatisk de siste 15 årene. Mange er blitt fattige.

Journalist Ida Kvittingen snakker om hvorfor det har blitt slik.

I fjor annonserte Universitetet i Oslo at de skulle ansette en professor i forskningsformidling. Stillingen ble utlyst, og 28 stykker fra inn- og utland søkte på jobben. Men så snudde UiO og trakk utlysningen.

Redaktør Nina Kristiansen spekulerer i hva som skjedde.

Ukens podcast ledes av forskning.nos redaksjonssjef Bjørnar Kjensli og er produsert av Arnfinn Christensen.