Lite tilgjengelig forskning

Forskningsresultater er like lite tilgjengelige for forskere som for alle andre.
14.8 2013 05:00

Har du noensinne åpnet en lenke til en vitenskapelig kilde på forskning.no eller videnskab.dk? Da vil du som regel blir møtt av en betalingsmur høyere enn noe av det dagsavisene har bygget.

Å få adgang til forskning er fryktelig dyrt. Et abonnement på et vitenskapelig tidsskrift koster i gjennomsnitt over 1000 dollar i året. Er det snakk om tidsskrifter om kjemi og fysikk, kommer prisen gjennomsnittlig opp mot 4000 dollar i året. Enkelte koster hele 40 000 dollar i året.

Forskere betaler like mye

Som utenforstående er det lett å tro at forskningsresultater ligger fritt tilgjengelig for alle forskere, og at de fritt kan bygge videre på andre resultater. Men slik er det ikke.

Det kan være et problem; både økonomisk, men også for forskningens framskritt.

I denne videoen problematiserer forskerne Jonathan Eisen, professor på University of California, og Nick Shockey, direktør i Rights To Research Coalition, at forskning ikke er mer fritt tilgjengelig.

Forskningsresultater i tidsskrifter er vanskelige og dyre å få adgang til – også for andre forskere. Det kan være problematisk fordi det gjør samarbeid mellom forskerne vanskeligere.

Det er dyrt å publisere

De to forskerne i videoen har forståelse for at det koster penger å publisere, og at man ikke bare skal publisere all forskning fritt. Men prisen for vitenskapelige tidsskrifter har steget med 260 prosent over de siste 30 årene – mens inflasjonen bare har vært på 68 prosent.

De argumenterer for at tiden kanskje er inne for at flere vitenskapelige artikler utgis gjennom open access-kanaler, slik som PLOS ONE. Open access fungerer slik at alle forskere, og andre dødelige, kan få adgang til forskningsresultatene.

Det kunne være innledningen på et tettere og lettere samarbeid mellom forskere over hele verden.