Melke styrker immunforsvaret

Proteiner fra torskemelke kan gjøre oppdrettsfisk mer motstandsdyktige mot sykdommer, viser en fersk doktorgradsavhandling fra Fiskeriforskning.

"Torskemelke inneholder proteiner som kan stimulere immunforsvaret hos fisk."

Det er ønskelig å utnytte restråstoff fra fiskerinæringen på gode måter. Torskemelke er et slikt råstoff som sjelden blir brukt til nye produkter, men blir heller kastes sammen med bein, skinn og innvoller.

Rikt på proteiner

Torskemelke er imidlertid svært rikt på histonproteiner. Forsker Guro Meldre Pedersen undersøkte i sitt doktorgradsarbeid hvorvidt disse proteinene kan brukes i fôr eller i vaksiner for å stimulere fiskens immunforsvar til økt motstandsevne mot bakterier eller virus.

- Stimulering av immunforsvaret er en viktig strategi for å øke sjansen for at oppdrettsfisk overlever, sier Pedersen.

Setter i gang forsvarsmekanismer

I forsøkene ble histonproteiner tilført lakseceller og tilsatt i fôr til torsk.

- I laksecellene aktiverte histonene laksens hvite blodlegemer, slik at det ble satt i gang mekanismer som beskytter mot bakterier og virus. Hos torsken førte histontilskuddet til at den ble bedre i stand til å motstå bakterieinfeksjon, forteller hun.

Arbeidet har dermed vist at histonproteiner kan brukes for å styrke fiskens forsvar mot sykdommer. Doktorgradsarbeidet var del av det strategiske instituttprogrammet “Økt verdiskaping gjennom bedre utnyttelse av biprodukter og bifangst” og er finansiert av Norges forskningsråd.