Rare fossiler funnet

Skjelettene av merkelige kenguruer med horn er funnet i australske grotter.

- Kenguruen er virkelig bisarr, sier John Long fra Western Australian Museum i Perth til New Scientist. Den ligner ikke på noen annen fossil eller levende kenguru vi har sett.

Dyret har en knollformet snute og hornaktige knotter som stikker ut like over øynene, og forskerne lurer på om utvekstene kan ha vært øyenbeskyttere.

- Kenguruen kan ha levd i tørre områder hvor maten er full av pigger og torner, sier Long, men understreker at dette bare er en teori.

Dødsfelle

I 2002 oppdaget huleentusiaster et nettverk av ukjente grotter i Nullarbor Plain, et kalksteinsplatå på Australias sørvestkyst. Hulene må ha fungert som en felle for dyr igjennom tusenvis av år.

"Tasmansk tiger."

Kanskje har dyrene falt ned i hulene, spekulerer forskerne, eller blitt lokket inn i labyrinten av lukten fra tidligere ofre, for selv ikke å finne veien ut igjen. I de
tørre, mørke grottene er levningene blitt liggende urørte, og var lett synlige for paleontologene, som i fjor hentet ut 20 skjeletter. Nå har de altså funnet enda flere.

Pungløver

Årets fangst omfatter også to skjeletter av Thylacoleo, digre pungløver som døde ut for 45 000 år siden. Dessuten dukket det opp fugler på størrelse med moderne emuer, og tre skjeletter av dyr som antagelig ikke er beskrevet enda.

Tidligere har paleontologene funnet svært godt bevarte rester av tre meter høye kjempekenguruer, kjempewombatter og åtte pungløver. De fant også skjeletter av tasmanske tigere, en art som døde ut for bare noen tiår siden.

Forskerne arbeider med å datere funnene, og foreløpig ser det ut til at de kan være mellom 200 000 og 500 000 år gamle. Mesteparten av de synlige skjelettene har nå blitt hentet ut av hulene, men i framtiden vil nok forskerne begynne å grave seg nedover i sedimentene, på leting etter nye skatter.

New Scientist: Bizarre horned kangaroo fossils unearthed