Fant fossil av dinosaurunge på tur med skoleklassen

Et beinstykke som stakk ut på undersida av en steinblokk var det første 17 år gamle Kevin Terris så. Det viste seg å være et helt unikt, 75 millioner år gammelt dinosaurfossil.
25.10 2013 05:00

Dinosauren Parasaurolophus levde for 75 millioner år siden. Dette skjelettet av en Parasaurolophus-unge på vel to meter skal være det mest komplette som noen gang er funnet. Det ble hentet ut fra villmarka i den amerikanske delstaten Utah.

17-åringen gjorde sitt livs oppdagelse under et feltbesøk med skoleklassen sin i en nasjonalpark i delstaten Utah i USA for fire år siden.

Det første Kevin Terris så var et beinstykke som stakk ut av en stein. Han ville undersøke dette nærmere og hentet læreren sin, Andrew Farke, som er profesjonell paleontolog.

I en separat steinblokk like ved fant de hodet til dinosauren, og det ble klart at Terris hadde oppdaget noe stort.

Det viste seg å være fossilet av en dinosaurunge av slekten Parasaurolophus. Ungen var under ett år gammel da den døde.

Unikt funn

Fossilet skal være det best bevarte og mest komplette av en Parasauarolophus som noen gang er oppdaget.

Først denne uka ble nyheten om funnet offentliggjort, etter at forskere i fire år har saumfart fossilet etter alle kunstens regler.

Terris’ oppdagelse kom etter at voksne paleontologer hadde vært like ved samme sted tidligere, uten å oppdage fossilet.

- Det er litt pinlig. Vi antok at det ikke var noen fossiler der fordi vi allerede hadde undersøkt området flere ganger, sier Andrew Farke til nettstedet US News & World Report.

Farke er kurator ved Raymond M. Alf Museum of Paleontology i California, som har innlemmet Parasaurolophus-fossilet i samlingen sin og dessuten laget et helt nettsted om det.

Unikt

Kevin Terris var 17 år da det unike fossilet ble gjort for fire år siden. Her viser han noen knokler fra funnet.

Dinosaurfossilet lå inne i en steinblokk i et uveisomt område i nasjonalparken Grand Staircase-Escalante National Monument.

Da fossilet ble funnet hadde Terris nettopp avsluttet siste år på High School og han og klassen var på en årlig tur som inkluderte feltarbeid og fossiljakt.

Skolen hans er spesiell ved at den har et samarbeid med paleonotologer. Raymond M. Alf Museum of Paleontology ligger inne på skoleområdet.

Digital dinosaur

Dinosaurfossilet har nå som det kanskje første i verden blitt heldigitalt. Raymond M. Alf Museum of Paleontology har sørget for at 3D-modeller av skallen og knoklene er tilgjengelig for alle på nettet.

nettsiden kan du rotere skallen og kroppen og slik se 3D-modellene fra alle kanter. Du kan også zoome inn på detaljer.

Dette er ikke første gang 3D-modeller av dinosaurfossiler er lagt ut på nettet, men det skal være første gang at et nesten komplett dinosaurskjelett har blitt gjort tilgjengelig på denne måten.

Snorkel på hodet

Parasaurolophus var en plantespisende dinosaur som levde for om lag 75 millioner år siden. Den hadde en bisarr hodepynt i form av en lang, snorkellignende utvekst som gikk langs pannebrasken og stakk ut over bakhodet.

Forskerne tror at denne rørformede utveksten av bein kan ha vært brukt til å lage trompetlignende lydstøt med.

Fossilet som ble funnet i Utah av Kevin Terris var restene av en unge som målte mellom 2,3 og 2,5 meter da den døde. Om dyret hadde fått leve videre og bli voksen, kunne det ha blitt fire ganger så stort.

I pannen hadde dinosaurungen en liten kul som første steg på veien mot det som skulle bli en fullt utvokst hodepryd.

Nebbdinosaur

Parasaurolophus hører til gruppa nebbdinosaurer. De kunne gå på alle fire, men også løpe på to bein.

Det nye funnet, som nå er grundig beskrevet i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet PeerJ, gir viktig informasjon om hvordan disse dinosaurene utviklet seg i det første leveåret.

En kunstners framstilling av hvordan hodet til Parasaurolophus-ungen kan ha sett ut. Den imponerende hodepryden som voksne utgaver av dyret hadde er her bare en liten kul.

En beinprøve ble brukt til å bestemme hvor gammelt dyret var da det døde.

- Dinosaurer har årvisse vekstringer i beinvev, på samme som trær. Men vi kunne ikke se en eneste ring. Det betyr at den vokste til en firedel av voksen størrelsen i løpet av mindre enn ett år, sier forsker Sarah Werning fra Stony Brook University i en pressemelding.

Werning har deltatt i den vitenskapelige granskingen av fossilet.

Hentet fra lufta

I tillegg til interaktive 3D-modeller, rommer nettsidene til museet som har hånd om Parasaurolophus-fossilet også flere videoer som gir mer informasjon om funnet.

En av videoene viser hvordan den tunge steinblokken med fossilet måtte hentes ut med helikopter fra funnstedet. Steinblokken veide nærmere et halvt tonn og det var langt til nærmeste bilvei.

Fossilet har nå fått tilnavnet Joe etter en av støttespillere til museet.

Ifølge US News & World Report er Kevin Terris, som fant dinosaurungen for fire år siden, nå i full gang med universitetsstudier i paleontologi.

Andrew A. Farke, Derek J. Chok, Annisa Herrero, Brandon Scolieri og Sarah Werning: “Ontogeny in the tube-crested dinosaur Parasaurolophus (Hadrosauridae) and heterochrony in hadrosaurids,” PeerJ, 22. oktober 2013.

Paleontologi

- Paleontologi er et annet navn på forskning på fortidas dyr og planter.

- Fossiler er det viktigste studieobjektet.

- Fagfolk innen paleontologi kalles paleontologer.

- Ordet er satt sammen av paleo (fra gresk for gammel) og ontologi (fra gresk for vitenskap om det værende).

Julekalender:

Har du også alltid drømt om å eie din egen vulkan? Bygg en da vel!

Planlegging av arbeidet stjal mye tid i hjemmetjenesten i Horten. Pasientene ønsket seg færre og mer presise hjelpere. Et dataprogram laget for frakt av gods ble tatt i bruk for å gjøre tjenesten mer effektiv.

– Behandling av psykiatriske lidelser begynner å bli like effektivt som behandling av et beinbrudd, ifølge forsker.

De regionale forskningsfondene

Når målet om eit berekraftig reiseliv møter lokale reiselivssatsingar, blir økonomisk berekraft gjerne vektlagt meir enn økologiske perspektiv.

Julekalender:

Bursdag på gang, men kjenner deg litt slapp? Frykt ikke, det er en smal sak å la ballongene blåse seg opp selv.

Julekalender:

Visste du at gummibjørner inneholder så mye sukker eller energi at de kan starte en kjemisk reaksjon?

Mange av de som lider av betennelsessykdommer som Crohns og ulcerøs kolitt sliter med fatigue - ekstrem utmattelse.

«Skjerp deg! Du skjønner vel at du må gå på skolen?» Slike reaksjoner får ofte barn og ungdom som ikke vil gå på skolen. Det hjelper dem ikke det minste.

To kjempende moskuser på Dovrefjell er blant finalistene i stor internasjonal fotokonkurranse.

Bittesmå spor etter farge kan fortsatt skimtes i fossile fjær på en urfugl.