Carbon - Super Stuff!

Can the stuff in charred beef be used as materials for the future's space planes and super-PCs? Carbon is a versatile building-block, and here you can drag 3D-models of carbon around to explore.
1.1 2003 18:18

Click here or on the picture to start the multimedia production!

This production requires the Shockwave plugin installed in your web browser.

Carbon - Super Stuff shows you how the same element - carbon - can make materials that are quite different, based on how the atoms are bonded together.

This knowledge is also the key to the nanotechnology of the future. What will be possible when we learn to build with the basic building blocks of nature - atoms?

Teachers - download this production and use in the classroom!

These files can be played offline in fullscreen-mode.

Download only for private or educational purposes.

For international users

This page is part of the Norwegian web site forskning.no. It is run in collaboration with all the major Norwegian universities and research institutions.

This page is made with international Wikipedia users in thought, but feel free to link to it and to the productions presented here from your own web site!

Legene oppsøkte to barnehager for å undersøke friske barn. Men i barnehagen viste det seg at 43 prosent av barna hadde minst ett virus i luftveiene.

Nord universitet

Det er fullt mulig å få til mer heltidsarbeid i helse- og omsorgssektoren. Sentrale personer i organisasjonen må bare ønske det sterkt nok, mener forsker.

Politihøgskolen

Forskere ville finne ut hva som skjer når politistudenter bruker kamerabriller under øvelser der det blir avfyrt skudd.

Det viser seg at Svartedauden skyldes raske klimaendringer i Sentral-Asia. – Det er god grunn til å tro at også andre sykdommer kan få ny utbredelse på grunn av klimaendringer, sier forsker.

Østlandsforskning

Kvinner i Forsvaret bruker ulike strategier for å føle seg verdsatt, viser ny forskning.

Journalistikken utvikler seg så raskt at medieforskerne nesten ikke klarer å holde tritt. Men det finnes fortsatt interessante forskjeller mellom nett og papir, ifølge en ny doktorgradsavhandling.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.