Verden kan ha blitt varmere og våtere, noe som kan bidratt til at dinosaurene kunne spre seg og bli dominerende.

Vulkanutbrudd kan ha stått bak dramatiske klimaendringer for 232 millioner år siden

Det kan ha lagt forholdene til rette for over 150 millioner år med dinosaur-dominans

Det kan ha regnet i mer enn en million år den gangen, ifølge Nature. Det kalles Carnian Pluvial Episode, og i løpet av to millioner år virker det som om verdensklimaet gikk gjennom dramatiske endringer.

Etter en lang periode med tørt klima ble det plutselig veldig vått, og spor av dette dukker opp i stein fra mange steder i verden. Det kalles også en Mega-monsun.

Det er fortsatt usikkerheter, men geologiske bevis fra flere deler av verden antyder at klimaet ble varmere og mye våtere for mellom 232 og 234 millioner år siden. Flere forskere har foreslått at dette er en del av dinosaurenes suksesshistorie.

Vulkaner i Alaska

Dinosaurene oppsto for rundt 242 millioner år siden, men det tok flere millioner år før de virkelig fikk fotfeste.

I den samme perioden for 234 millioner år siden viser fossilene at det ble mange flere dinosaurer. De ble større og fylte flere nisjer i løpet av relativt kort tid, ifølge Nature. Magasinet peker på at dinosaurslekter som etter hvert brakte fram Triceratops og Brachiosaurus dukket opp på samme tid som denne mulige våte og varme perioden.

Noe av grunnen kan ha vært store karbonutslipp fra vulkanske områder, i en så stor grad at det fikk globale konsekvenser.

Flere undersøkelser har pekt på et vulkansk område i det som nå er Alaska, kalt Wrangellia Large Igneous Province. Disse kjempevulkanene var aktive på den samme tiden og er dermed en kandidat for å stå bak de store klimaendringene.

Dette er Wrangell-fjellene i dagens Alaska. Et mulig vulkansk område for over 230 millioner år siden er oppkalt etter disse fjellene.

Men dette er en hypotese, og forskere prøver å se etter tegn på sammenhengen mellom store vulkanutbrudd og den lange, våte perioden.

En kinesisk forskergruppe har undersøkt geologiske lag fra Nord-Kina, og de mener å finne klare tegn på sammenhengen mellom denne våte perioden og vulkanutbrudd. Forskningen er publisert i tidsskriftet PNAS.

Følger hverandre

Forskerne har brukt flere forskjellige metoder for å lete etter spor etter vulkansk aktivitet, blant annet konsentrasjonen av kvikksølv, som sannsynligvis stammer fra vulkaner.

Forskerne mener å se et klart mønster, hvor det ser ut som om kraftige vulkanutbrudd og store endringer i klimaet følger hverandre. Prøvene er tatt fra bunnen av en tidligere, eldgammel innsjø, og forskerne mener de ser hvordan det endrete klimaet også endret forholdene på landjorda.

Dette kan for eksempel være at mer regn har ført til at flere sedimenter har rent ned i innsjøen i forskjellige perioder.

Men dette kan ha bidratt til en ny oppblomstring for liv på jorden. Rundt 20 millioner år før den mulige mega-monsunen skjedde nemlig Perm-trias-utryddelsen.

Rundt 80 prosent av alle artene forsvant. og her var også Co2 fra vulkaner den mulige årsaken. Enorme utbrudd fra de Sibirske trappene kan ha ført til langt høyere temperaturer. Du kan lese mer om denne hendelsene i denne saken fra Titan på forskning.no.

Lu mfl: Volcanically driven lacustrine ecosystem changes during the Carnian Pluvial Episode (Late Triassic). PNAS, 2021. DOI: 10.1073/pnas.2109895118/. Sammendrag