Verdens største krater

Forskere tror de har funnet krateret etter asteroiden som utryddet dinosaurene. Det ligger utenfor kysten av India og asteroiden kan ha vært over 4 mil i diameter.

"Sankar Chatterjee og forskerteamet hans tror at en asteroide som slo ned utenfor India for 65 millioner år siden var med på å utrydde dinosaurene. (Illustrasjon: iStockphoto)"

Shivabassenget er en fordypning utenfor Indias vestkyst og et svært produktivt utvinningsområde for olje og gass. Nå mener forskere at dette er et enormt krater.

- Hvis vi har rett er dette det største krateret vi kjenner til her på planeten, sier Sankar Chatterjee ved Texas University i en pressemelding.

Han har ledet en studie av området og vil presentere funnene sine på det årlige møtet til Geological Society of America i morgen.

Seychellene løsnet

Mange forskere har til nå antatt at asteroiden som utryddet dinosaurene falt ned på Yucatanhalvøya i Mexico og etterlot seg et krater på mellom 8 og 10 kilometer i diameter.

Nå mener Chatterjee at en gigantisk asteroide smalt ned utenfor India med så mye kraft at jordskorpa fordampet og øygruppa Seychellene løsnet fra den indiske jordskorpeplaten og drev mot Afrika.

"Decca Traps ligger i vestlige India og er et av de største vulkanske områdene på jorda. Forskere tror asteroidenedslaget utenfor Indias vestkyst kan ha ført til ekstreme vulkanutbrudd her."

Ifølge forskerne kan også sammenstøtet ha ødelagt det mer enn 5 mil tykke granittlaget utenfor den indiske vestkysten.

Smellet kan også ha forsterket de dramatiske vulkanutbruddene som dannet fjellformasjonene Deccan Traps, som er lag på lag med lava som på det tykkeste er 2,7 kilometer.

Skal lete etter iridium

Forskerne skal til India senere i år for å studere stein fra krateret for å se om de finner noen flere beviser på at dette virkelig er et gigantisk krater. Da vil de først og fremst lete etter forkastningslinjer, kvarts og iridium.

Asteroider inneholder vanligvis mye iridium, og store forekomster av det sjeldne grunnstoffet ses ofte på som et sikkert tegn på et nedslag.

Pressemelding fra The Geological Society of America