Neshornskalle funnet i vulkansk stein

På et øyeblikk ble kroppen kokt, og neshorn-skallen på bildet suste 30 kilometer nordover.

Fossiler fra vulkansk stein er sjeldne, men når de først bilr funnet er de gjerne godt bevart. Her skallen til det forhistoriske neshornet Ceratotherium neumayri. (Foto: Pierre-Olivier Antoine)

Pyroklastisk strøm

Tetthetsstrøm av pyroklastisk materiale, blanding av oftest meget varme gasser og partikler som utstøtes ved visse typer vulkanutbrudd.

Strømmen beveger seg meget raskt nedover i terrenget og er derfor svært farlig for omgivelsene.

Pyroklastiske bergarter avsettes der strømmen stanser opp.

Skyen avleirer lag av godt sammensveiset aske og pyroklaster (vulkanske fragmenter), såkalt sveisetuff eller ignimbritt. I perm ble slike dannet  i Oslofeltet, f.eks. lathusporfyren ovenfor Sørkedalen.

Kilde:  Store norske leksikon

Det digre forhistoriske neshornet Ceratotherium neumayri ante fred og ingen fare.

Samtidig var vulkanen ved Çardak i Tyrkia sprekkeferdig - like under dyrets føtter.

Slik tror forskerne at det 9,2 millioner år gamle neshornet kan ha sett ut før det ble kokt levende på nærmere 500 grader. (Foto: (Illustrasjon: Maëva J. Orliac))

Den tohornete kolossen, som antas å være forfaren til dagens afrikanske neshorn, ble umiddelbart kokt levende på 400-500 grader.

Helt tilintetgjort ble den likevel ikke i utbruddet for 9,2 millioner år siden - utrolig nok.

Nå rapporterer forskere å ha funnet det de mener er neshornets skalle, hvilket anses som et svært sjeldent funn.

Bare 2 prosent

Færre enn 2 prosent av verdens fossiler er bevart i vulkansk stein, ifølge en pressemelding fra tidsskriftet PLOS ONE, der funnet er nærmere beskrevet.

Vanligvis blir det lite eller ingenting igjen av dyr som oppholder seg like ved et utbrudd.

Den ekstreme heten sørger som oftest for å ødelegge organisk materiale.

Likhetstrekk med Vesuv-utbrudd

- Kroppen ble lemlestet av en pyroklastisk strøm.

- Skallen ble separert fra resten av kroppen og slynget videre på denne strømmen av vulkansk aske, rundt 30 kilometer nord for utbruddet, beskriver forskerne.

Funnstedet for skallen er markert med “rhino site” i røde bokstaver. Forskerne tror neshornet ble kokt levende i et vulkanutbrudd ved Çardak 30 kilometer lengre sør, men at skallen ble separert fra kroppen og suste videre på en pyroklastisk strøm - en sky bestående av ekstremt varm aske, gass og stein, som brer seg utover med stor fart. (Foto: (Illustrasjon: Antoine P-O, et al. PLOS ONE, 2012, doi:10.1371/journal.pone.0049997.g001))

De sier at det tyrkiske utbruddet har noen likehtstrekk med italienske Vesuvs utbrudd i år 79, som begravde Pompeii.

Vulkanen øst for Napoli har ikke hatt noe større utbrudd siden 1944, men regnes likevel blant de farligste fordi det bor flere millioner mennesker i området rundt den.

Antoine P-O, Orliac MJ, Atici G, Ulusoy I, Sen E, et al. (2012) A Rhinocerotid Skull Cooked-to-Death in a 9.2 Ma-Old Ignimbrite Flow of Turkey. PLoS ONE 7(11): e49997. doi:10.1371/journal.pone.0049997