Med 3D-skjerm og 3D-briller blir man ifølge ny amerikansk studie lettere påvirket av spill, og dette avler til aggressivitet og sinne. (Illustrasjon: iStockphoto, mvavra)

Aggressiv av dataspill med 3D-briller

Spillere som kommer nærmere den virtuelle verden med 3D-briller blir sintere og mer aggressive enn de som spiller uten.

Helt siden spillet Death Race kom ut i 1976 har forskere lett etter sammenhenger mellom dataspill og vold. Det som i dette spillet var pixlete monstre man kunne kjøre over, er i dag ikke i nærheten så realistisk som fiendtlige og uskyldige figurer som meies ned i nyere spill, fra serier som Grand Theft Auto (GTA).

I en ny studie har amerikanske forskere funnet at opplevelsen av å være med i spillet - i møtet med spillfigurer og vold i 3D - gjør deg aggressiv og sinna. De undersøkte hvordan man blir påvirket av vold i spill og sjekket om størelsen på skjermen og 3D-briller hadde noe å si.

Les også: Voldelige dataspill frikjennes av forskere

Nyteknologi øker spillets realisme

Forskerne ved Ohio State University fant at de som hadde spilt voldelige spill i 3D viste flere tegn på sinne etterpå, sammenlignet med de som spilte i tradisjonelt 2D. De som hadde spilt på en vanlig skjerm opplevde ikke at de var særlig påvirket av volden.

Funnene ble nylig lagt frem under konferansen Science Writers 2014 New Horizons av forsker Brad Bushman, professor i kommunikasjon og psykologi ved Ohio State University i USA.

Bushman sier at man blir lettere sinna når man spiller med 3D-briller.

- Ettersom teknologien i videospill har blitt bedre, har volden sterkere effekt på spillerne, sier Bushman i en pressemelding.

Bowling eller massedrap

I studien deltok 194 studenter, hvorav én tredjedel var kvinner. Alle spilte spillet GTA IV i 15 minutter. Halvparten ble instruert om å spille voldsomt og drepe så mange spillfigurer som mulig, mens resten skulle spille harmløst, og blant annet gå på bowling i spillet.

Studentene spilte enten på 17-tommers 2D-skjerm, 96-tommers 2D-skjerm eller 96-tommers tredimensjonal skjerm, iført passende 3D-briller. Etter spillrunden fikk elevene 34 adjektiver til å beskrive sitt humør. Sint, irritert og rasende var blant dem. De ble også stilt en rekke spørsmål om hvorvidt de følte de virkelig var i spillverdenen, og hvor mye de følte spillfigurene var ekte.

Spillvold avler dårlig samvittighet

En annen amerikansk studie, fra tidligere i år, viste også hvordan spillere påvirkes, og hvordan moralen deres utfordres. I den studien skulle en gruppe spille som terrorister og uberettiget meie ned uskyldige mennesker, mens den andre skulle som FN-soldater befri fanger i en leir.

Forskerne antok at forsøkspersonene som spilte som terrorister ville bli mer sensitive og tenke moral, slik man gjør ellers i dagliglivet. 

De som spilte som terrorister rapporterte at de fikk dårlig samvittighet av å drepe uskyldige mennesker. 

– En amerikaner som spiller som terrorist vil sannsynligvis se på sine voldelige og urettferdige handlinger som mer umoralske enn hvis han gjør de samme handlingene som en fredssoldat fra FN, sier Matthew Grizzard ved Universitetet i Buffalo.

Forskerne farges av ikke å forstå

Den danske spillforskeren Lars Konzack har tidligere uttalt at mye forskning på sammenhenger mellom spill-vold og virkelig vold er farget av forskeres angst for et medium de ikke forstår.

Spillforskeren avviser at spillere ikke klarer å skille mellom spill og virkelighet.

- Det er det ikke dokumentasjon for, og tanken virker svært naiv når man tenker på at den første gangen ble fremsatt i 1976, da dataspill besto av prikker på en skjerm, sier den danske spillforskern Konzack.

Det er ikke bare forskere som sier man ikke blir påvirket av spillvold. Det foreligger vid debatt om temaet, og Brad Bushman har selv fått kjeft av hardbarka spillentusiaster. På Twitter skriver Bushan:

- En spillentusiast sa nylig dette om min forskning: “De som som tror spilling forårsaker agressivitet burde skytes!”

I den nye studien opplevde de som fikk beskjed om å være voldelige i GTA, som også spilte med 3D-briller, at de ble sintere enn 2D-gamerene. De vodlelige 3D-spillerne opplevde at de ble dobbelt så sinte som de voldelige 2D-spillerne.

Powered by Labrador CMS