Fant ingen virus hos ME-pasienter

Nok en studie avviser at kronisk utmattelsessyndrom skyldes XMRV-viruset.

"kronisk utmattelsessyndrom rammer ofte unge mennesker, og det er foreløpig svært få behandlingsmetoder med effekt. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

ME, eller myalgisk encefalopati, kalles ofte kronisk utmattelsessyndrom. Hovedsymptomet er et følelse av utmattethet som ikke lar seg hvile bort.

Man vet foreløpig svært lite om årsakene til lidelsen.

I oktober i fjor trodde mange at man var i nærheten av et gjennombrudd i ME-forskningen.

En amerikansk studie publisert i tidsskriftet Science viste at nesten 70 prosent av blodprøver tatt fra ME-pasienter inneholdt XMRV-viruset, mens viruset ble funnet i under 4 prosent av prøvene fra friske mennesker. Les mer om saken her

Bare noen måneder etter kom en studie som ikke fant noen sammenheng mellom viruset og utmattelsessyndromet. Vi skrev også om denne studien.

Nå har forskere fra det britiske National Institute for Medical Research gjort en undersøkelse som nok en gang avviser at kronisk utmattelsessyndrom skyldes viruset XMRV.

Studien er publisert i tidsskriftet Retrovirology.

Fant ikke virus

Forskerne brukte en såkalt PCR-maskin for å lete etter DNA fra viruset i vev fra 299 mennesker. I gruppen fantes både ME-pasienter og friske, men forskerne fant ikke spor etter viruset i noen av prøvene.

Forskerne så også på blodprøver fra 565 mennesker for å se om de kunne finne tegn til at immunforsvaret hadde respondert til XMRV-viruset.

Slike tegn fant de hos 26 av deltakerne, men bare én av disse hadde ME. Dermed blir ikke utslaget signifikant fordi de samme antistoffene også kan oppstå ved andre virusinfeksjoner.

Hovedkonklusjonen til forskerne er at XMRV-viruset kan finnes hos mange, men at vi ikke vet hva det gjør med oss.

De skriver også at det nå kan lønne seg å se på hvorfor ulike laboratorier kan komme frem til såpass forskjellige resultater