Video viser deg universets eksoplaneter

Nå har du muligheter for å utforske fremmede planeter og stjernesystemer mer detaljert enn noen gang tidligere. Se videoen som tar med deg på en eventyrlig romreise ut blant eksoplaneter langt fra vårt eget solsystem.

Eksoplaneter kretser rundt andre stjerner enn solen.

De første eksoplanetene ble først funnet på 1990-tallet.

Selv om du ikke kan hoppe om bord på et romskip, får du nå en unik mulighet for å observere noen av universets store mysterier – uten å befinne deg i vektløs tilstand.

Doktorgradsstudent Tom Hands fra University of Leicester står bak en finurlig video som gjør det mulig å ta en visuell snartur forbi eksoplaneter som kretser rundt andre stjerner enn vår egen.

Du beveger deg lenger og lenger ut i rommet, forbi alle de planetsystemene som hittil er oppdaget av astronomer og inn i andre og veldig forskjellige tidsdimensjoner.

Store avstander

Tom Hands har produsert videoen ved hjelp av data fra Open Exoplanet Catalog, som inneholder opplysninger om 1774 forskjellige planeter i 1081 stjernesystemer.

Formålet er å gi et innblikk i hvor stort universet er, og hvor forskjellige andre stjernesystemer er. Noen planter bruker hundrevis av år på å kretse rundt sin stjerne, andre bare et par timer:

– Jeg håper å fremme folks forståelse av hvordan slike systemer dannes. Det er fascinerende å se hvor ulike disse systemene er fra vårt eget. Jeg håper folk vil få en forståelse av de enorme forskjellene fra videoen, forteller Hands i en pressemelding.

Prisvinnende video

Richard Alexander er Toms veileder, og han er enig:

– Toms forskning viser gjennom datamodeller hvordan planetsystemer oppstår og utvikler seg, forteller han.

– Videoen viser omfanget av utfordringen, men fremhever også hvor langt vi har kommet. De fleste av disse planetene har blitt funnet de siste par årene, og Tom bruker disse nye oppdagelsene som tester for simuleringene sine.

Det langsiktige målet er å forstå hvordan naturen produserer slike stjernesystemer. Han er ikke i tvil om at flere eksoplaneter vil bli oppdaget.

Tom Hands vant en delt førsteplass for videoen sin, i konkurransen The 2013 Exoplanet Visualization Contest.