Orkan på Saturn forbløffer forskere

NASA knipset utrolige bilder av enorm orkan på Saturn. Stormen er 20 ganger så stor som en gjennomsnittlig orkan på Jorda.

[gallery:1]NASAs romfartøy Cassini står bak de interessante bildene av orkanen på Saturn. Bildene viser en orkan av enorm størrelse. Ifølge NASA er orkanens «øye» 2.000 kilometer bredt.

Flytter ikke på seg

Orkanen befinner seg på Saturns nordpol. I motsetning til på jorda holder orkanen seg innenfor et avgrenset område, i Saturns såkalte hexagon, et spesielt skymønster på planetens nordpol.

På Jorda dreier orkaner seg nordover på grunn av krefter som virker på vindvirvler når jorda roterer. På Saturn derimot, er orkanen allerede så langt nord den kan være.

– Orkanen har ikke noe sted å dra, og det er nok derfor den sitter fast på Saturns nordpol, sier Kunio Sayanagi, ved California Institute of Technology i en pressemelding. Han jobber med å analysere bilder som kommer fra Cassini.

- Veldig lik orkaner på Jorda

Funnet forbløffer forskerne, fordi orkanen ligner svært mye på orkaner slik vi kjenner dem på jorda. Men orkaner på jorda dannes ved hjelp av varmt vann, så hvordan kan en orkan dannes på Saturn - en planet uten vann?

Det synes forskerne er et interessant spørsmål.

– Vi tok flere bilder da vi så denne orkanen, fordi de ser veldig ut som orkaner på Jorda, sier Andrew Ingersoll, som også studerer bildene fra Cassini.

– Men der er den på Saturn, i en mye større skala, og på en eller annen måte får den små mengder vanndamp fra Saturns hydrogenatmosfære.

Forskerne håper de kan finne ut mer om hvordan stormen på Saturn bruker vanndamp for å opprettholde orkanen, og at kunnskapen kan bli nyttig for videre forskning på orkaner på Jorda.

Større og varer lenger

Det er mange likheter mellom orkaner på Saturn og på Jorda, men en vesentlig forskjell er størrelsen. Orkanen på Saturn er enorm, og har et «øye »på 2.000 kilometer.Det er nok til å dekke England hele 12 ganger.

I tillegg er varigheten på Saturns orkan av en helt annen dimensjon. Mens orkaner på Jorda som oftest varer i noen få dager, har orkanen på Saturn vart i flere år, tror forskere.

Røed Ødegaard: – Formidable saker

– Dette er ganske ganske formidable saker, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

– Denne orkanen ligner veldig på jordiske og har i likhet med velutviklede tropiske orkaner svake vinder og lite skyer i “øyet” i midten. Dette er et værfenomen som kommer til å bli mye studert, både for å forstå forholdene på Saturn og for å lære mer om jordiske orkaner, sier Ødegaard.

Ny kunnskap om orkaner

Nå vil forskerne bruke bildene Cassini har tatt for å analysere og forske videre på orkanen. Forskerne tror kjempeorkanen på Saturn kan gi oss ny kunnskap om orkaner på terrestriske planeter.